Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

miercuri, 24 februarie 2010

Piata Decebal pe Calea Mosilor

Piata Decebal se gaseste in centrul orasului pe o artera importanta si sunt convins ca multi au trecut prin acest loc fara sa stie nimic despre zona sau despre cum a ajuns sa arate asa. Piata Decebal de pe Calea Mosilor este o piata disparuta, astazi doar un spatiu de parcare neamenajat. I se mai spunea si Piata Mosilor, cand era o piata agro-alimentara, dar in realitate existau doar cateva tarabe, fara vreo alta amenajare.

Am ales acest loc pentru o noua amenajare a unui spatiu pentru un complex dedicat cartii. Este vorba de o transformare a terenului in Piata Cartii sau Cartierul Cartii, avand cladiri noi pentru edituri, librarii si anticariate, toate grupate intr-un singur loc. Pentru inceput cateva informatii despre situatia actuala. Terenul se afla pe Calea Mosilor, avand ca limite Str. Sf. Vineri (aceasta bucatica este fosta Str. Decebal) la sud, Str. Lipscani la nord si Str. Jaques Elias la vest, iar Calea Mosilor imparte terenul in doua parti.

O imagine din satelit de aici, cu intreaga zona si principalele obiective marcate.



Spatiul arata dezolant astazi, fara nici o amenajare si intr-o degradarea continua. Locurile de parcare sunt deocamdata singura functiune care se regaseste pe spatiul fostei piete Decebal. Cateva cladiri, care bordeaza piata, au fost refacute insa nu a fost planificata nicio amenajare care sa puna in valoare cladirile si spatiul urban.

La parterul imobilului Nouveau Center exista un pasaj pietonal care face legatura intre zona bisericii Sf. Gheorghe Nou si Piata Decebal, dar din pacate este inchis si folosit doar de proprietarii imobilului. Poza este facuta din str. Lipscani, tronsonul ramas pe partea bisericii Sf. Gheorghe Nou.

Dupa aceasta plimbare prin zona am inceput sa adun cat mai multe date despre teren, planuri cadastrale si alte informatii, care sa imi dea o idee despre ce a fost si cum ar putea sa fie reintegrata in oras. Am gasit aici o propunere a unui student al Universitatii de Arhitectura si Urbanism. Exista in cadrul programei facultatii, un proiect de studiu, care are ca zona de analiza exact perimetrul studiat de mine. Chiar daca este un proiect de scoala, cu putine ingradiri, functiunea de Centru comercial este stabilita prin tema. Toate datele temei proiectului le gasiti aici.

Piata Decebal pe planurile cadastrale in 2010. Se observa traseul Caii Mosilor, care traveseaza zona, si imparte terenul in doua parti. Terenul face parte dintr-o zona protejata, Zona protejata nr 01 - Mosilor, asa cum este incadrata in PUZ Zone protejate, de aici. Functiunile prezente in zona sunt mixte: culte, birouri, comert, servicii si locuire cu spatii comerciale la parter. Spatiile de parcare domina zona, ca suprafata. Circulatiile principale sunt Calea Mosilor si str. Sf. Vineri, pe traseul tramvaiului. In ciuda situarii in cadrul centrului istoric, circulatiile pietonale sunt slab reprezentate si nu pun in valoare situl. Zona are astazi un caracter de spatiu de trecere, fara a stabili legaturi intre diferitele obiective aflate in perimetrul ei.
Dupa ce am vazut cum arata astazi zona, am cautat, in trecut, evolutia ei. Numele Decebal vine de la str. Decebal (astazi doar o prelungire a str. Sf. Vineri), strada ce pornea din str. Sf. Vineri si cobora pana in disparuta Piata Roma (numele mai vechi Zarafi), la intersectie cu str. Lipscani si str. Baratiei. Astazi str. Decebal mai exista ca traseu doar de la intersectia calea Mosilor cu Sf. Vineri si pana in bd. Bratianu.

Pe planul cadastral din 1974 se observa traseul str. Decebal si chiar existenta in acele vremuri a pietei. Cateva imobile au disparut din acea perioada. Cladirile marcate pe plan cu galben banuiesc ca au disparut la cutremurul din 1977, iar cladirea marcata cu portocaliu se pastreaza si dupa cutremur.

Pe planul cadastral din 1984 se observa inca denumirea str. Decebal si a pietei. Cladirea marcata cu portocaliu exista si dupa cutremurul din 1977 si este aceeasi de pe planurile din 1974. Imobilul probabil a fost demolat ulterior. Interesant este ca pe plan apare doar jumatate din cladirea actualului imobil de birouri Nouveau Center. Acesta a fost afectat de cutremurul din 1977 si apoi a fost refacut, unul din putinele. Am ajuns la aceasta concluzie si in urma analizei unor poze din perioade diferite.

Prima poza este de pe Muzeul de Fotografie. Poza este realizata in 1970 si se observa cladirile inainte de cutremurul din 1977. Cladirea este aceeasi marcata cu portocaliu pe planurile cadastrale anterioare. Piata agro-alimentara nu exista inca.
A doua poza este de pe TRAM CLUB ROMANIA. Poza este realizata in 1973 si se observa cladirile dupa cutremurul din 1977. Cladirea din fundal cu calcanul alb este aceeasi marcata cu portocaliu pe planurile cadastrale anterioare. Piata agro-alimentara exista deja.
A treia poza este tot de pe Muzeul de Fotografie . Poza este realizata in 1982 si se observa cladirile dupa cutremurul din 1977. Cladirea este aceeasi marcata cu portocaliu pe planurile cadastrale anterioare. Cladirea in reconstructie este actualul imobil de birouri Nouveau Center. Piata agro-alimentara inca functioneaza.
Avand toate aceste informatii am incercat sa realizez o propunere pentru dezvoltarea zonei, facand si o minima detaliere a unor constructii.

Propunerea mea are ca denumire generala Piata Cartii sau Cartierul Cartii. Am incercat sa creez o zona pentru toate tipurile de activitati legate de carte, grupate in imobile aflate intr-un spatiu unitar. Pe traseul Caii Mosilor am creat o piateta, traversata de circulatia tramvaiului. Cladirile propuse sunt grupate circular fata de aceasta piateta. Am recreat in partea de vest, un front al str. Jaques Elias. Fosta str. Decebal este marcata prin creearea unui front nou. In partea de sud-est am continuat frontul str. Sf. Vineri, pe parcela cu cladirile disparute la cutremurul din 1977. Circulatiile principale se pastreaza, str. Decebal (prelungirea str. Sf. Vineri), str. Jaques Elias si Calea Mosilor de la intersectia cu str. Sf. Vineri devin circulatie pietonala. Va exista si un parcaj subteran cu acces carosabil din str. Stelea Spatarul. In partea de nord am creat o curte interioara cu imobilul de birouri Nouveau Center, curte care este doar un punct de trecere intre piateta si zona bisericii Sf. Gheorghe Nou, prin folosirea pasajului.

Cateva imagini aeriene cu propunerea mea, la nivel de volume simple.




O imagine din satelit cu propunerea suprapusa.

In final am incercat sa detaliez cateva cladiri pentru o imagine mai reala a propunerii, iar cateva poze sunt suprapuse pe pozele facute pe teren.

Imagine din intersectia str. Sf. Vineri cu Calea Mosilor.


Imagine de la intrare in piateta pe Calea Mosilor.


Imagine din intersectia str. Jaques Elias cu str. Decebal.


Imagine de pe str. Jaques Elias privind catre str. Decebal.


Imagine de pe str. Decebal privind catre Calea Mosilor.


Imagine de pe str. Decebal privind catre Calea Mosilor.

15 comentarii:

Raiden spunea...

Exceptional! Chiar azi am trecut pe acolo. Zona arata jalnic in prezent.

Ce propui tu este de bun-simt si ar reinvia perimetrul Pietei Decebal. Ii spun asa deoarece as merge mai degraba pe denumirea istorica. Daca ciotul de strada ramas a fost integrat in str. Sf. Vineri pentru ca un bulevard nou a primit numele Decebal, nu exista azi nicio alta piata cu acest nume.

Felicitari inca o data, intr-adevar m-ai surprins, eu ma asteptam la alt loc!

Poate apucam, cand ne mai vedem, sa stam de vorba referitor la niste zone ce ar trebui reconfigurate :)

popescu spunea...

probabil te asteptai sa fac ceva tot prin zona Udricani :)...o sa mai fie si acolo...acum m-am apucat de un nou proiect care o sa fie ceva cu apa, dar mai mult nu zic acum...sa pastrez surpriza :)...cand ne mai intalnim sa fi pregatit cu propuneri

hero(dot)com spunea...

Eu astept sa vad, daca este printre propuneri, o reconfigurare a Pietei Unirii. As fi tare curios sa vad dintr-o perspectiva unuia care se pricepe un astfel de proiect.

popescu spunea...

mai mult ca sigur ca va fi si Piata Unirii, dar pentru asa o zona mare e foarte mult de lucru

armyuser spunea...

Îmi place! Când este inaugurarea? :))

Felicitări pentru rezultat şi mulţumim pentru publicare!

Seneslav spunea...

Nu imi place in totalitate insa faptul ca pot sa spun asta (adica faptul ca exista un loc de dezbatere si un proiect la care accesul este liber) reprezinta in sine un mare pas inainte in ceea ce priveste spiritul civic. Cu astfel de exercitii o sa ajungem sa stim ceea ce vrem, ce sa cerem si cum sa judecam.
Succesuri :)

popescu spunea...

@armyuser...inaugarea santierului va fi pe 1 aprilie :)
@seneslav...eu doar imi prezint ideile si e clar ca unele pot sa placa sau nu...nu am pretentia ca sunt cele mai bune, insa astept cat mai multe puncte de vedere, in special pentru ca sunt doar idei si nu proiecte reale

anca spunea...

Mi se pare o initiativa foarte buna. Cunosc zona si cred ca solutia propusa este bine sustinuta volumetric. Rezolvarea fatadelor pentru cladirile nou propuse eu as vedea-o insa integrata mai mult in caracterul existent al zonei. Ma gandesc ca poate ritmul de plin-gol al fatadelor existente sa fie reluat in propunerea prezentata. Nu as merge pe ideea de subliniere a orizontalei, eu as evidentia verticalitatea din registrul ritmat al ferestrelor. Cladirea P+1 sta foarte bine in raport cu vecinatatile.
Aceste observatii insa tin doar de estetica fatadelor, volumetria intregului ansamblu mi se pare bine aleasa.
Astept cu nerabdare urmatoarele propuneri si va multumesc pentru ocazia oferita de a dialoga pe aceste teme.

popescu spunea...

Eu incerc sa pun accent pe propunerea de urbanism...cat priveste fatadele e posibil sa ai dreptate, am lucrat mai mult la volumul P+1, la care faci referire, iar pt celelalte am vrut sa marchez doar nivelurile...o propunere de genul asta presupune destul de munca si gradul de detaliere nu va fi mare in ce priveste arhitectura, important e sa se inteleaga cat mai bine ce ar putea fi in fiecare zona

anca spunea...

Sunt perfect de acord. Este foarte bine ca aceste propuneri de reamenajare a unor spatii sa porneasca de la studiul urbanistic. In felul acesta nu am mai avea blocuri turn inserate in zone P+1 (exagerez putin). Ca urbanist consider ca ati ales drumul corect, acela de a arata ca se poate construi cu intelegerea si respectarea existentului. Mi-as dori sa fie cat mai multi arhitecti ca dumneavoastra, adevarat responsabili pentru ceea ce semneaza pe proiectele lor.

popescu spunea...

Nu as vrea sa intru intr-o discutie pe tema cat de responsabili sau profesionisti sunt arhitectii si urbanistii din Romania, nu e obiectul blogului...sa spunem ca in lumea asta virtuala totul e perfect si se poate propune orice, fara a afecta in realitate orasul

Andreicut Mihai spunea...

Salut,

In primul rand,am cateva critici la adresa proiectului tau,din punct de vedere urbanistic.

Solutia ta de conformare spatiala,prevede o alveola in lungul traseului Caii Mosilor,ceea ce nu e un element caracteristic al acestei strazi,ci frontul continuu ,cu alinierea pe aliniament.(propunerea ta ar fi mers mai mult pe Calea Victoriei,unde intalnim o salba de alveole pe tot parcursul sau).Unii urbanisti sustin chiar ca acel loc e foarte valoros pentru oras,deoarece constituie o rezerva de teren unde s-ar putea construi ceva foarte inalt,un turn frate cu Intercontinentalul),dar fiind intr-o zona protejata,cea a Centrului istoric,nici nu mai incape in discutie.Ar trebui respectate cateva reguli ale Compozitiei urbane:faptul ca traseul Caii Mosilor este unul sinuos,prin conformarea volumetrica pe frontul concav se poate creea un efect de perspectiva .De asemeni,locul este important deoarece reprezinta cap de perspectiva ale mai multor strazi,deci colturile ar trebui tratate cu mai multa atentie.O analiza istorica mai minutioasa,si o respectare a statutului de zona istorica protejata ar fi trebuit sa mearga pe respectul si valorificarea elementelor ce caracterizeaza Calea Mosilor:front continuu la strada,acces prin ganguri,curti.Exista astfel mai multe variante,care nu ar fi alterat caracterul si conformarea volumetrica a strazii.O sa postez pe blogul urbanismul.blogspot.com o solutie de ocupare a acelui teren,proiect realizat in cadrul seminarului de Compozitie urbana din anul IV ,Facultatea de Urbanism.In rest de de laudat initiativa ta de a gasi o solutie pentru acel teren.Numai bine.

GIURGIU spunea...

spor in continuare, eu am de obiectat doar ca privesti un pic cam prea punctual problema, dar cred ca inteleg motivele, ar fi mult prea greau si ar dura mult sa pornesti un proiect in care de regula lucreaza arhitecti, urbanisti, peisagisti si sociologi, de unul singur , sa identifici problemele si sa si gasesti solutii fiabile si sustenabile pentru toate. :) dar vizual si functional arat mult mai bine decat ce este acum...

popescu spunea...

@GIURGIU...ai identificat excelent motivele si asta probabil datorita faptului ca lucrezi in domeniu...un proiect real, cel putin unul in care sa se doreasca o solutie potrivita, necesita implicarea unor specialisti din multe domenii...faptul ca in practica la noi in orase nu se intampla asta este o explicatie pentru starea in care ne gasim...cum am mai spus postarile mele sunt doar mici exercitii de imaginatie

claudiu istrate spunea...

Suntem Uniunea Editorilor din Romania si ne place proiectul. L-ati prezentat Primariei Generale? Aveti sustinere? Ne putem intalni sa discutam?
Claudiu Istrate
director executiv