Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

vineri, 2 aprilie 2010

Piata Sfanta Vineri

Una dintre cele mai cunoscute zone din Bucuresti este piata Sfanta Vineri, aflata in estul pietei Unirii. Piata Sfanta Vineri si-a "primit" denumirea dupa biserica Sfanta Vineri aflata pana in anii 80 la intersectia Caii Calarasilor cu strada Sfanta Vineri. Zona Sfanta Vineri a suferit transformari radicale in urma demolarilor din anii 80, fiind astazi de nerecunoscut.
Aceasta noua incercare de remodelare a spatiului urban vine in continuarea propunerii din zona Rondului Udricani si reprezinta o incercare de a reface o zona mai mare a orasului.
Cat de mult s-a modificat zona, intr-o perioada foarte scurta, cat a fost daramat si care era imaginea orasului in acest perimetru, putem afla din articolul lui Raiden, de pe Rezistenta Urbana, un articol excelent despre Piata Sfanta Vineri ieri si azi. Va recomand acest articol pentru ca intregeste o imagine despre cum arata, traia si exista Bucuresti inaintea demolarilor din anii 80.

O imagine din satelit cu intreaga zona si marcarea unor elemente de importanta la nivelul orasului.

Pe planul cadastral din 2010 si pe imaginea din satelit se observa situatia actuala. Spatiul este dominat de cladirea "Complexului comercial Unirea", popular denumita Circul foamei de la Unirii. Intersectia este bordata de blocurile anilor 80, aparute dupa demolarea zonei. In anul 2008 a fost refacuta intersectia din punct de vedere al circulatiei si a aparut un terminal pentru transportul in comun, deocamdata doar pentru tramvaie. Zona este doar un spatiu de trecere fara a a fi un punct de interes si fara o amenajare urbana demna de istoria si amplasamentul ei. In partea de vest a fost construit o cladire de parcare publica, ce deserveste in mare masura magazinul Unirea, sau cu denumirea noua Unirea Shopping Center. Intr-unul din spatiile Circului foamei a aparut un supermarket, initial Universall, iar apoi a fost cumparat de cei de la Carrefour. Daca investitotorii privati au reusit sa identifice potentialul zonei, din punct de vedere comercial, e timpul ca si celelalte atuuri ale zonei sa fie readuse in discutie.

Planul cadastral din 1984 prezinta situatia dinaintea demolarilor cu un tesut urban complet diferit. Practic toata zona a fost demolata, iar putinele cladiri care au scapat se gasesc in spatele blocurilor nou construite. Facand o legatura intre articolul lui Raiden si planul cadastral observam disparitia nu numai a unor cladiri care generau o anumita imagine urbana, dar si a strazilor ce aveau importanta la nivelul orasului. Calea Vacaresti este una dintre arterele care plecau de aici, dar asta isi mai aduce aminte putina lume. Cladirea marcata pe plan apare si in pozele din articolul de pe Rezistenta Urbana si mi-a atras atentia prin forma sa deosebita, astfel incat am hotarat sa o integrez in propunerea mea.

Interventia mea in zona Sfanta Vineri a fost radicala, eliminand mai multe constructii. Prima disparitie evidenta este cea a Circului foamei, pe care am inlocuit-o cu o cladire redusa ca dimensiuni si o piata pietonala. Blocurile de locuinte din vecinatatea pietei au fost modificate prin reducerea regimului de inaltime si eliminarea completa a unui tronson, pentru a permite o deschidere catre Sinagoga mare si zona rondului Udricani. Functiunea noului complex va fi tot cea comerciala pastrand caracterul zonei. Cladirea din centrul pietei, marcata si pe planul cadastral din 1984, va fi refacuta si va fi accesul principal catre zona de subsol. Cu o linie puncata este marcata zona de subsol cu spatii comerciale si pasaje care fac legatura catre Sinagoga mare si in directia opusa catre statia de metrou. Zona ar deveni un nod important de circulatie prin realizarea acestor legaturi directe, la nivelul subsolului, intre mai multe tipuri de transport in comun. In coltul intersectiei propun ridicarea unui monument al Bisericii Sfanta Vineri, iar zona pe care este amplasat astazi un monument cel putin dubios va fi parte din terminalul de trasport in comun.
Constructiile de locuinte colective de pe bulevardul Corneliu Coposu vor face parte dintr-o propunere ulterioara, care sa intregeasca amenajarea intregii zone.


Propunerea mea a fost corelata cu interventia din zona Udricani, urmand ca fiecare interventie ulterioara sa o prezint adaugand elementele modificate si avand in proiect modificarea intregii zone.

Cateva imagini aeriene cu intreaga zona propusa, cu amenajarile la nivel de macheta. In aceste imagini am integrat si propunerea de la Rondul Udricani.

Cateva imagini cu propunerea integrata in situatia existenta.
Vedere dinspre strada Clucerul Udricani.

Vedere dinspre strada Sfanta Vineri.

Vedere dinspre strada Sfanta Vineri.

Vedere dinspre strada Clucerul Udricani.

Vedere dinspre Piata Unirii.

In final o imagine din satelit cu adaugarea propunerii pentru intreaga zona.

UPDATE: Intre timp am mai propus si alte lucruri in zona Rondului Udricani: MUZEUL DIN PIATA SFANTA VINERI

15 comentarii:

Raiden spunea...

Sustin demolarea Circului Foamei, desi nu cred ca asa ceva s-ar putea intampla.

Imi place ca ai marcat vechiul traseu al Caii Vacaresti, in continuarea str. Baratiei.

Deschiderea catre Sinagoga Mare este o initiativa indrazneata, insa necesara. Cum am spus si eu, Pta. Sf. Vineri mai exista doar cu numele, altcumva, e o adunatura de blocuri.

Mi-as dori totusi ca acel imobil deosebit sa fie refacut cu putin mai multe detalii, nu neaparat doar forma. Poate acele balcoane fantastice in forma de potcoava sa reapara...

Raiden spunea...

Am uitat sa multumesc pentru linkuri si pentru cuvintele frumoase :)

popescu spunea...

@Raiden...cand m-am referit la refacerea acelui imobil am avut in cap sa fie refacut complet, poate cu cateva modificari ale fatadelor in zonele unde initial erau calcane, astfel incat sa fie un element principal al pietii si sa contrasteze cu ce este in jur(eu doar l-am pus ca forma sa se inteleaga ideea)...nu trebuie sa-mi multumesti, pentru ca articolul tau e foarte bun :)

HM spunea...

Îmi place mult!

Ce părere ai de traseele de tramvai din zonă?
Ţi se pare o idee bună readucerea tramvaiului pe traseul Căii Văcăreşti, de exemplu?

Că eu la detalii de-astea mă bag de obicei...

popescu spunea...

@HM...raspund mai tarziu ca m-ai prins cu o bucata de cozonac in gura :)...ti-am urmarit cu interes articolele despre trafic, dar nu prea comentez pentru ca mi se pare ca ma depaseste problema...fiecare are o solutie de rezolvare a traficului,punctuala, dar aici e nevoie de o abordare la nivel de oras...acum despre zona: stiu ca primaria are in plan construirea unui pasaj subteran de la Sf Vineri pana la Bd. Regina Maria, pe sub piata Unirii si asa m-am gandit ca aici va fi un important nod de circulatie al transportului in comun...cat priveste propunerea de introducere a tramvaiului pe vechea Cale Vacaresti, ar fi interesant, probabil te referi la traseul str. Sf. Vineri-Mircea Voda-Pod Timpuri noi, fiind o optiune intre cheiul Dambovitei si Nerva Traian...exista deja un puz aprobat pentru podul de la Timpuri noi, poate te intereseaza, il gasesti pe site-ul primariei: www.pmb.ro, ->servicii ->urbanism ->puz aprobate -> an 2009 sector 3 si denumirea oficiala PUZ Splaiul Unirii nr. 165...am in lucru o propunere de refacere a unui bulevard destul de cunoscut, modificari ale prospectului strazii si o analiza un pic detaliata si la nivel de trafic in zona, dar cum mai este destul de lucru pastrez surpriza :)

Anonim spunea...

Prostii, prostii.
Circul foamei e un monstru imens.Trebuie sute de tone de dinamita doar pentru subsolurile de 5m inaltime.

popescu spunea...

@Anonim...banuiesc ca lucrezi in domeniul demolarilor din moment ce crezi ca pentru niste stalpi de 5m iti trebuiesc "sute de tone"? :)

ADRIAN spunea...

Eu cred ca ar fi utile la aceste propuneri niste evaluari anterioare lor. adica sa reiasa cumva si care ar fi nevoia care genereaza o astfel de propunere, "de ce"-ul ce genereaza impulsul remodelarii.
spun asta pentru ca eu, unul, sunt in principiu impotriva demolarilor in lipsa unui argument zdravan. "Circul foamei" de acolo cred ca este primul din serie asa ca are si o oarecare valoare istorica deja.
Altfel imaginea rezultata poate fi interesanta, de ce nu?

De exemplu, in PUZ ala care implica si podul de la Timpuri Noi se fac tot felul de propuneri,cred ca de catre dl Hurduc. Domnia sa a propus o chestie mare pornind de la necesitatile unor "investitori" asa ca a a propus o radere totala inclusiv a uzinelor Timpuri Noi, foste Lemaitre desi unele corpuri erau monument. Inteleg ca ulterior au fost declasate si vor fi si demolate. Asta mi se pare rau, monumentele trebuia sa fie integrate iar studiul trebuia sa reflecte aceasta preocupare. Paris Rive Gauche a facut o mega dezvoltare insa nu a ras uzina de gaz sau Grands Moulins de exemplu.

Asadar, de ce trebuie demolat "cricul foamei"?

popescu spunea...

@ADRIAN...vin cu raspunsurile in ordine :)
1.despre analiza...nu am intentia sa pun pe blog un proiect real, ar fi imposibil in doar 2 saptamani realizarea unui astfel de proiect, care dureaza minim cateva luni...faptul ca aleg anumite zone este doar dorinta mea de a vedea altceva acolo...intr-un proiect real lucrurile s-ar desfasura, in mod evident, in alt fel, si ma intereseaza faptul ca aici am libertatea de a propune orice ...in plus o analiza prealabila ar face ca fiecare proiect sa fie prea stufos si poate chiar neinteresant, astfel incat prefer sa propun si apoi sa raspund fiecaruia la orice explicatie ce mi se cere
2.despre PUZ Timpuri Noi...intr-adevar dl. arh. Hurduc face propunerea de acolo si faptul ca "investitorii" privati sunt initiatori, conduce la astfel de solutii, dar asta e o alta "scapare" a legii...am dat doar o informatie lui HM, care este interesat de problemele de trafic si acolo apare si o astfel de propunere
3.de ce am demolat Circul foamei si cateva blocuri...
a)arhitectura de "calitate"...aici nu e vorba ca ar fi nevoie de o arhitectura moderna ci pur si simplu astfel de constructii nu au ce cauta in oras, nici macar la periferie
b)oriunde va fi posibil, voi propune spatii publice pietonale, piete, care sa creeze o revigorare a spatiului public al orasului...parerea mea este ca Bucuresti are foarte putine astfel de spatii publice
c)reintegrarea unor elemente istorice ale orasului(disparute sau ascunse) si ma refer la trasee de strazi, cladiri...aici am incercat reintroducerea traseului Caii Vacaresti, prin pavaj si prin refacerea cladirii cu planimetrie speciala; reintroducerea in spatiul orasului a Sinagogii mari prin daramare unui tronson de bloc si refacerea spatiilor adiacente; intrarea Sticlarilor este si ea redata prin pavajul spaecial si forma cladirii propuse
d)nu consider ca o astfel de cladire are vreo valoare istorica, chiar daca a fost prima din "minunata" serie
e)blocurile din acea perioada vor fi in timp modificate...locuirea, ca functiune, in astfel de zone trebuie sa fie intr-un procent redus si sa predomine functiunile unei zone centrale

cam astea sunt cateva din motivele unei astfel de interventii si ar fi si altele de natura mai tehnica, dar mi se par mult mai importante cele de imagine urbana

ADRIAN spunea...

Ok, n-am cerut o analiza care sa complice textul. Am spus ca ar fi interesant de expus vizitatorilor ce a declansat intentia de a modifica ceva. Chiar daca nu exista o analiza, cu certitudine exista undeva un "feeling" care ar putea apoi explicitat printr-o analiza explicativa.
Acum, despre "circul foamei" cred in continuare ca e o etapa importanta din Bucuresti. Sunt unele lucruri in oras care sunt chiar oribile dar care au un oarece sens. Un exemplu este casa lui Anton Pann de pe strada ce poarta acelasi nume azi. O mizerie de casa ... dar e totusi casa lui Anton Pann.
E clar ca si la Sf. Vineri se vor schimba unele lucruri insa ar fi pacat sa se diminueze rolul locuirii. Daca s-ar putea imbuntati calitatea ar fi mai bine. Chestia cu pietonalele ar fi un aport de calitate. Insa, din pacate, la noi procesul e mai curand invers. De exmplu stiati ca se are in vedere inchiderea porticului UAUIM dinspre str Academiei? Pe motiv (intemeiat) ca in acel portic se face mult pipi. Asta-i nivelul de urbanitate la noi, din nefericire. Am o teorie despre cauza pentru care spatiul public al centrului istoric este de mana a doua. Astept o parere; e un link in ultima mea postare.

popescu spunea...

acum am inteles exact ce a-ti vrut sa spuneti :) aveti dreptate cu asta si chiar s-ar putea sa aduca un plus si aceste explicatii...m-ar interesa chiar sa avem o intalnire, daca doriti, si ati putea sa-mi trimite-ti un mail ca sa stabilim eventuale detalii...inca odata precizez, daca sunteti interesat :)...inca nu am reusit sa citesc tot textul din link pentru ca sunt plecat in vacanta si nu am apucat, dar din ce am vazut e cam ce gandesc si eu si voi scrie si o parere

HM spunea...

răspund şi eu cu întîrziere, din cauze la fel de obiective...
Piaţa Sf. Vineri era şi este un nod important al transportului public, aşa va şi rămîne, de aceea mă gîndeam că orice idee de refacere a locului trebuie să ia în seamă şi traficul.
Acum: toate planurile primăriei sînt interesante (le ştiu), dar nu cred că un pasaj subteran care să unească Calea Călăraşilor de Regina Maria e fezabil. În Piaţa Unirii avem 2 magistrale de metrou, un pasaj rutier şi canalele colectoare... prin toată încrengătura asta ar trebui să se strecoare un tramvai... Un metrou, da - dar tramvai? Tramvaiul ar avea nevoie - cel puţin! - de rampe de acces impresionante şi oricum se plănuieşte crearea peste 20 de ani a unui metrou care să unească Rahova de centru...
Şi cu pasaj sau fără, un tramvai care trece pe sub Piaţa Unirii se blochează pe Regina Maria oricum.
La naiba, e complicat rău.

popescu spunea...

@HM...de aia zic ca ar fi interesant daca orasul ar avea o strategie de dezvoltare, nu doar solutii de moment pentru probleme aparent independente :)

ADRIAN spunea...

@popescu: pai sa ne intalnim, de ce sa nu ne intalnim? La uauim candva saptamana viitoare cand am si eu drum acolo?

despre legatura cu pricina eu cred ca as vedea-o suspendata, de tipul unui metrou ca cel din Chicago sau cel de la Paris pe alocuri.
Intotdeauna am dispretuit discursul fostilor primari care se vaitau ca n-au metroul la ei ca sa poata sa-l extinda. De ce nu ar fi facut un metrou nou, conectabil cu cel al MTransporturilor? In special o linie care sa lege Drumul Taberei de oras. Caci se putea pe bd principal, pe piloni in centru, pe spina verde si apoi pe undeva prin 13 septembrie catre piata unirii si, de ce nu, mai departe pe spina fantanilor spre piata alba iulia? Fiind suspendat se poate face si accesul controlat in statii, se rezolva chestiunea intersectiilor samd.
Deci NU autostrazii suspendate, DA metroului suspendat!

popescu spunea...

nu sunt de acord din princpiu cu circulatiile suspendate, chiar as prefera ca subsolul sa fie solutia pentru ele, dar putem dezvolta discutia la intalnire...am rugamintea sa-mi trimiti un mail pe adresa de la profil, pentru ca eu nu am gasit nici o adresa de a ta, astfel incat sa putem stabili exact cand si unde