Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

vineri, 30 aprilie 2010

Prin Berceni pe bulevardul Brancoveanu

 Dupa cum stiti, in Bucuresti sunt refacute si cateva bulevarde vechi, deja finalizatele Stefan cel Mare sau Calea Mosilor(partea noua), sau altele noi create, cum va fi bulevardul Uranus. In acest articol vom purta o discutie despre infrastructura si in ce mod se lucreaza si reface aceasta. Una din arterele care va avea o mare importanta in viitor va fi bulevardul Constantin Brancoveanu din cartierul Berceni. Aceasta va fi una dintre intrarile in oras de pe viitoarea autostrada spre Giurgiu si refacerea bulevardului aproape este finalizata, deocamdata doar pe un tronson.
Primaria a supralargit bulevardul Constantin Brancoveanu pe tronsonul str.Nitu Vasile - str. Luica lucrarile fiind in proportie de 95% finalizate. Conform Planului urbanistic general al Bucuresti (PUG-Bucuresti) sunt prevazute lucrari de imbunatatire a circulatiei in aceasta zona. Pe langa bulevardul Brancoveanu, viitoarea intrarea in oras de pe autostrada spre Giurgiu, vor fi refacute si alte artere, str. Luica, str. Nitu Vasile si chiar intersectia cu Oltenitei va suferi modificari majore.
Pe extrasul din PUG Bucuresti pe care il gasiti pe pmb.ro, am marcat cu rosu traseul bulevardului Brancoveanu. Se observa toate modificarile propuse prin PUG: supralargire Brancoveanu, supralargire str. Nitu Vasile, pasarela supraterana la intersectia cu Turnu Magurele- Luica si continuarea cu viitoarea autostrada, intersectia cu Oltenitei si viitoarea inchidere a inelului de circulatie al orasului, supralargire Turnu Magurele-Luica. Cam acestea sunt propunerile, la scara macro, primariei pentru dezvoltarea generala a zonei.
Cum se va intampla aceasta largire a bulevardului Brancoveanu la nivel detaliat nu este precizat in PUG caci nu are un asa grad de detaliere, dar putem afla astazi prin vizionarea tronsonului finalizat. Am realizat un film scurt cu o plimbare pe bulevard chiar pe tronsonul str. Nitu Vasile - str. Luica pentru a va crea o idee despre imaginea urbana a zonei.
Se observa ca nu a fost dat inca in folosinta intregul bulevard, iar benzile nou aparute sunt folosite acum ca spatii de parcare.
Am ales ca zona de studiu, si in final de remodelare, un tronson din aceasta artera finalizata.
O imagine din satelit cu intregul tronson analizat. Imaginea din satelit prezinta situatia din timpul lucrarilor de supralargire.
Pe planul cadastral am adaugat toate lucrarile de largire a arterei si chiar si spatiile verzi si de parcare create. Imaginea de ansamblu este rezultatul doar a largirii carosabilului, spatiile care se formeaza sunt refacute cu locuri de parcare si spatii verzi fara a avea nici o gandire.  Se observa ca nu a existat nici un proiect pentru intreaga zona. Chiar daca strada principala a fost largita se vor observa in timp greselile de proiectare, sau mai bine zis, lipsa oricarui proiect. Intersectiile cu strazile secundare, cele care deservesc toate zonele de locuit adiacente bulevardului, nu sunt rezolvate in nici un fel. Spatiile de parcare sunt amplasate in locurile care au ramas libere fara a fi integrate in reteaua de circulatie, pentru a nu se crea ambuteiaje.
Cateva imagini din zona refacuta de administratie:
Singura concluzie pe care o pot trage este ca si la implementarea unor solutii de rezolvare a problemelor orasului, modul in care se intervine este in bataie de joc, fara o gandire strategica si probabil doar cu scopul de a mentine aceste probleme pentru ca ele au nevoie de modificari constante si deci de lucrari constante de imbunatatire. Aceste mod de a lucra nu are ca scop rezolvare problemelor dintr-o anumita zona ci doar "coafarea" pe termen scurt.
Dupa aceasta succinta analiza trecem la modul in care vad eu rezolvarea unei astfel de supralargiri sau mai degraba un fel de a privi reabilitarea unui bulevard. Solutiile simpliste doar cu extinderea carosabilului nu isi au locul intr-un oras ce vrea sa se dezvolte modern. In toate orasele din lume veti observa ca se incearca gasirea unor solutii care sa redea orasul celor care locuiesc in el. Se incearca peste tot mutarea circulatiilor in subteran, si nu vorbesc doar de transport in comun. Exista orase care isi muta toata infrastructura majora de circulatie in subteran (autostrazi urbane in subteran, circulatii feroviare in subteran etc.) astfel incat la suprafata sa se castige spatiul pentru oameni. Din pacate noi abia suntem in stadiul de a face autostrazi suspendate (vezi pasajul Basarab si ideile utopice ale primarului general) si va mai trece ceva timp pana sa realizam ca trebuiesc si acelea mutate.
Propunerea mea are ca idee principala solutia unui pasaj subteran pe acest tronson. Astfel circulatia principala este deviata prin subteran, intregul trafic de pe viitoarea autostrada trecand prin acest pasaj. La sol va ramane circulatia pentru rezidenti precum si circulatia mijloacelor de transport in comun, o linie de autobuz. In spatiul eliberat va fi realizata o "padure", o suita de spatii verzi traversate prin mijloc de banda pentru biciclisti. Zona compacta centrala va fi plantata cu arbori masivi, astfel incat sa simuleze o padure. Initial nu vor fi trasate aleei pentru ca oamenii sa stabileasca ei traseele, prin circulatia libera, in mod natural. Dupa cateva luni vor fi formate trasee naturale in aceste zone inverzite, acestea fiind apoi amenajate.
Spatiile de parcare sunt ingropate cu 1,50m si deasupra lor se va realiza o acoperire cu spatiu plantat. Scopul acestor locuri de parcare este de a rezolva doua functiuni, una de garare a autovehiculelor rezidentilor si cealalta, la suprafata, de spatiu verde pe care se pot dezvolta diferite activitati de recreere. Accesul in zona locurilor de parcare se face prin pasarele si scari ce conduc la acest nivel inferior.
Pentru o intelegere mai buna a solutiei am realizat si doua profile transversale, prin locurile marcate si pe plan. Profilul transversal este o sectiune perpendiculara pe axul drumului, astfel incat sa se vada caracteristicile arterei. Pe aceste doua profile se remarca modul de amplasare a locurilor de parcare.

Pentru final am pastrat cateva imagini aeriene cu propunerea, elementele fiind prezentate la nivel de macheta.

Cateva imagini cu locurile de parcare detaliate, pentru o intelegere a modului de amplasare:

17 comentarii:

HM spunea...

JOS PALARIA!!!
Am 20 de ani de Brîncoveanu, aşa că articolul ăsta îmi merge la suflet.
O să-l degust pe îndelete zilele următoare, şi o să comentez la obiect.
Felicitări mai ales pentru că arăţi şi pe această cale că nu există în Bucureşti vreun loc neimportant!

popescu spunea...

mersi si astept parerea ta :)...nu cred ca e vorba neaparat de cat de important e vreun loc ci de faptul ca se uita ca majoritatea bucurestenilor stau in astfel de cartiere, deci ii afecteaza direct ce se modifica la ei acasa, ca sa ma exprim asa :)

abracadabra spunea...

asta se numeste amenajare de calitate a spatiului public, lucru vazut in bucuresti mai rar decat o cometa.
am totusi o curiozitate, ai incercat vreodata sa iti promovezi ideile altfel decat pe blog? sunt 100% sigur ca vitele din primarie nici nu te vor baga in seama, mai ales ca acum sunt ocupati cu mutarile. e prea multa dorinta de capatuiala si prostie in tara asta pentru a da curs liber unor initiative sincere si-n folosul comunitatii. totusi sunt la fel de sigur 100% ca daca ai promova proiectul asta in randul bercenarilor ar fi intr-o proportie covarsitoare de acord cu tine (excludem pensionarii nostalgici).
ai niste idei foarte bune care trebuie facute publice nu doar pe blog, ci si in mass-media.

http://altblogromanesc.blogspot.com/

popescu spunea...

multumesc pentru apreciere...cat priveste promovarea si in alte locuri, nu m-am gandit inca sa fac ceva in privinta asta...deocamdata sunt la inceput cu prezentarea ideilor si astept sa vad daca exista interes :)...cu primaria nu vad cum as putea colabora caci acolo se "lucreaza" in altfel si exista alte scopuri, dar nu se stie niciodata :)...in ce ii priveste pe "bercenari" eu cred ca ei sunt bucurosi cu ce au acum si nu cred majoritatea isi inchipuie ca lucrurile pot fi facute si altfel

armyuser spunea...

Hehe, foarte frumos! Felicitări pentru efort!
Pe insula mediană cea mai mare ar putea exista chiar ceva terenuri cu coşuri de baschet, pretext pentru socializare.

popescu spunea...

eu gandisem zonele centrale ca pe o "padure" sau o simulare a unei paduri, caci nu sunt atat de mari ca suprafata, iar spatiile verzi create deasupra locurilor de parcare sa fie pentru activitati de socializare...oricum astea sunt doar detalii :)

ADRIAN spunea...

merge schema asta! e adevarat ca te enerveaza un pic la un moment dat acele "rond point" cum le zic francezii dar sunt eficiente. acum, ca s aglumim amar, daca ne uitam la ce a insemnat doar un pasaj cu plafon partial la Baneasa, daca ne aducem aminte cat a durat cosmarul de la cimitirul Bellu (care au ramas si fara rezultat caci tot tambalaul de acolo presupunea realizarea unui nucleu de legatura tramvai-metrou combinat cu pasaj pietonal de pe o parte pe alta a bulevardului cea ce nu s-a mai realizat dupa doi ani de "lucru") inseamna ca aceasta intreprindere ar da de munca unor generatii intregi de constructori cu salopete portocalii! (devieri de canalizare, retele de apa, electrice, gaz - cate motive de crestere a facturii caci, evident, banuiesc ca nu exista planuri cu retelele) :)) Pasajul ar trebui sa fie putin mai adanc pentru ca sa fie loc de arbori adevarati deasupra si la lungimea asta ar trebui sa aiba solutii de ventilare si evacuare pietonala banuiesc.
dar mi-ar placea sa existe o schimbare in sensul ilustrat aici.

popescu spunea...

ai dreptate in ce priveste ventilarea si evacuarea pietonala, dar nu am intrat in detalii si unele lucruri ma depasesc asa ca prefer sa nu ma bag...asa am gandit si eu ca pasajul trebuie sa fie la o adancime mai mare si nu am pus cota de adancime pe profile...am vrut doar sa aduc in discutie modul in care se fac aceste proiecte pentru infrastructura in oras...probabil ca trebuie sa mai treaca generatii de muncitori (pot fi si in salopete rosii sau galbene :)) pana sa se gandeasca cineva si la schimbarea modului de proiectare si venirea cu solutii potrivite cu spatiul urban

ADRIAN spunea...

cand am zis salopete portocalii ma gandeam ca m-au exasperat si ma exaspereaza aia de la Euroconstruct ... daca vorbim de culorile salopetelor in alt sens atunci e clar ca repartitia culorilor nu are miros" ca sa zic asa :))

PS: cum dracu' functioneaza Google Analytics, ai idee? Mi-am facut un cont si cand dau sa-mi faca raportul imi da zero peste tot ... stiu ca sunt un zero dar nici chiar un zero absolut asa cum imi spun astia ! :)

HM spunea...

În sfîrşit, scriu şi eu. E foarte bine că te-ai ocupat de Brîncoveanu, pentru că are mult spaţiu în care te poţi desfăşura, ca să zic aşa. Trebuie să ştii doar următorul lucru: sub banda cea nouă, cea care acum e folosită ca parcare, se află ditamai conducta magistrală de termoficare.
Altfel, urmărindu-te, am avut un fel de revelaţie - mi-am dat seama că nu-i de ajuns să lărgeşti străzile; trebuie să trimiţi fluxurile mari de trafic pe altundeva - iar prin subteran e eficient. Eu aş vedea Brîncoveanu prelungindu-se pe sub parcul Tineretului înspre Şincai chiar.
Faza mişto e că pe Brîncoveanu chiar mai poţi să mişti ceva, poţi ameliora ceva; chestie dificilă pe bulevarde ca Metalurgiei (Alex Obregia) sau Giurgiului.
Ar trebui făcută, ideea ta, ca un proiect-pilot şi apoi aplicată şi altor zone.
Mai mult nu ştiu ce să zic, că la laude termini repede...

popescu spunea...

poti si sa critici ca sa nu termini asa repede :)...am in plan sa propun o solutie si pentru un bulevard cu spatiul mai restrans, unde posibilitatile sunt mai mici...oricum e evident ca nu largirea e solutia si asta pentru ca la un moment dat nu o sa ajunga nici cate 6 benzi pe sens...daca te uiti atent o sa vezi ca pe mijlocul pasajului, in subteran, exista un spatiu de 1 banda pe care l-am gandit pentru amplasarea eventualelor retele, astfel incat interventiile ulterioare sa nu afecteze traficul sau sa-l afecteze in mica masura

Andreicut Mihai spunea...

Buna tuturor,
Am urmarit cu atentie propunerea ,dar si comentariile cititorilor.As vrea sa expun punctele slabe ale acestui proiect,si modul cum s-ar putea imbunatati.
E de laudat initiativa ta de a incerca sa gasesti o solutie pentru viitoarea provocare a Bucurestiului-rezolvarea strapungerii autostrazii Bucuresti-Giurgiu in zona de studiu.Exista insa cateva cateva lucruri incomode care deranjeaza inca de la prima privire asupra propunerii de interventie.
1.Pasajele in general se fac la intersectia a cel putin 2 cai de circulatie majore,importante pentru oras,pentru evacuarea zonei cat mai rapida de fluxul auto,pe cand in cazul de fata avem de a face cu o artera tip coridor,care nu se intersecteaza decat cu strazi de categorie inferioara,deci din start investitia nu se justifica(s-ar justifica un astfel de pasaj pe sub Parcul tineretului ,cu iesire spre B-dul Dimitrie Cantemir).
2.Daca totusi se mentine ideea de pasaj subteran,desi traficul major este fluidizat prin acesta,in scopul castigarii unei suprafete mari de teren pentru organizarea la sol a zonelor verzi-de recreere,acest teritoriu este foarte fragmentat-"bucatelit" de suita de sensuri giratorii(prea dese)-parcari la sol,dar in primul rand de acele alei de deservrire-carosabile,cat si de circulatiile ce creeaza elipsele.
In calitate de pieton ai de traversat de pe o parte pe cealalta 4 strazi,ar trebui creeat un traseul principal pietonal-se pare ca pietonilor le sunt rezervate trotuare de 1.5 m latime pe langa acele noi strazi,fapt ce nu-i avantajeaza,deoarece sunt incomodati de zgomot si de prezenta auto...
In locul parcarilor la sol(si asa insuficiente ca nr. pentru riverani),ar fi fost o idee realizarea de parcari subterane,pentru a degaja pur si simplu spatiul de stationarea autovehiculelor.Pastilele verzi sunt suprafete si forme nejustificate pentru functionalitatea lor(pur si simplu sunt intre strazi=zgomot=inconfort pentru utilizatorii acelor spatii).
Legat de ideea de a pastra traseele mijloacelor de transport public la sol(autobuze,troleibuze,etc),slalomul acestora printre cele 3 sensuri giratorii,dar si o eroare constatata- acele strazi de tip semielipsa converg in sensul giratoriu ,impreuna ingreuneaza manevrearea autobuzelor-sincer nu sunt facute bine racordurile,pt autobuze raza de racord e de 12 m.Oricum intr-un sens giratoriu asa de marunt,converg 7 strazi,fapt ce va creea haos printre soferi.Asemenea giratoare sunt justificate pentru intersectii de strazi majore-vezi Arcul de Triumf-Paris.Si inca un argument in defavoarea sensurilor giratorii-acestea incetinesc viteza de deplasare ale autobuzelor,lucru nedorit pentru noi.
Conformarea acelor strazi ma obliga sa scot in evidenta si traseul pentru biciclisti,care in zona sensului giratoriu se intersecteaza cu cate 5 strazi,lucru nedorit pt siguranta acestora(pe aceste piste urmeaza sa circule si copii).

Andreicut Mihai spunea...

Ca si idei de imbunatatire a solutiei,e de vazut daca accesul spre locuintele colective nu se poate face prin spatele acestora,nu direct din B-dul Brancoveanu-pt a degaja spatiul,nu de alta.
Ideea de parcari subterane -supraterane de cartier merita fructificata(as merge pe prima varianta,amplasate in locuri in care spatiul este generos cu aceste solutii.Un spatiu urban adevarat este unul in care prezenta vizuala auto este diminuata,in favoarea pietonului,eu vazand sirul de parcari din dreptul blocurilor ca pe niste bariere.
Reconfigurarea spatiilor verzi-amenajarea unui traseul pietonal principal,avand un desen liber,sau geometrizat,dar care sa se citeasca.
Cred ca rampele de acces in pasaj sunt subdimensionate-ar trebui alungite-vezi pasajul Unirii-cel putin 100 m lungime.
Legat de propuneri ,in general,acestea se fac in urma unor analize multicriteriale asupra zonei de studiu.Aici spre exemplu nu exista o problema atat de acuta care sa justifice investitia in acest pasaj.Poate n-ar strica ca intrare in Bucuresti sa se faca parcurgand traseul la nivelul solului,si nu prin niste tuneluri neinteresante.Ideea de poarta de intrare in oras ar trebui speculata mai mult.
In afara observatiilor de ordin urbanistic,am constatat ca unii cititori -ca si utilizatori ai spatiului public doresc implementarea acestui tip de proiect ca si proiect pilot-ba chiar promovarea lor in mass media.E bine ca inca persista spiritul civic,insa ar fi mai interesant daca si ce da bine pe ecran se si justifica ca investitie.Daca o asemenea interventie rezolva disfunctionalitatile zonei,se justifica efortul si investitia ,dar (ca sa nu par ironic),de dragul design-ului care uneori fura ochiul de la unele greseli de concept ce ar genera apoi stari de disfunctie ,e mai bine de prevenit eroarea ,si facuta o analiza cu un ochi critic.

Andreicut Mihai spunea...

Spor la treaba in continuare,e bine ca manuiesti calculatorul,dar ,dupa cum ne spunea noua,studentilor,un renumit profesor de arhitectura si urbanism: "uneori calculatorul ne fura/mananca din imaginatie-visare".

popescu spunea...

@3xAndreicut Mihai...scopul principal al acestui blog este de a arata cum se pot face lucrurile altfel...numele blogului este "Idei urbane" adica propunerile pe care le fac sunt doar schite, daca vrei, doar ipoteze de lucru...acum sa raspund punctual si asta fara a intra in detalii tehnice si teorii de urbanism, pentru ca nu multi ar fi interesati:
1.pasajele se fac doar in Romania la intersectii...poti sa te plimbi prin lume si sa vezi ce fac altii si iti dau si 2 tinte: Boston( indiciu autostrada-tunel, Berlin-circulatie feroviara Hauptbahnhof punct central)...nu am discutat nicaieri cat de justificata e interventia din punctul de vedere al actualilor proiectanti din orasele noastre si nici nu o sa discut modul in care se fac proiectele acestea de catre "specialistii" nostri pentru ca nici ei nu isi dau interesul pentru a creste calitatea proiectelor
2.tot sistemul de circulatii de la suprafata este pe sensuri unice,simpificata, si eu si ca sofer nu vad care ar fi problema cu rondurile giratorii...viteza medie de deplasare a mijloacelor de transport in comun in Bucuresti este buna
(cauta in cateva statistici), altele fiind problemele sistemului
3.faptul ca avem un sens giratoriu foarte cunoscut nu ar trebui sa ne impiedice sa punem astfel de solutii in zone marginase...pentru a-ti face o idee te rog sa te uiti si pe extrasul din PUG ca sa vezi ce alte modificari se aduc tramei stradale si sa constati cum este deviat traficul major...vei observa ca in zona va ramane la suprafata doar traficul riveranilor
4.in orice zona pietonii traveseaza 2 strazi pentru ca zonele de parcari sunt traversate de pasarele...m-am plimbat prin zona de cateva ori, in zile diferite ale saptamanii, ca sa observ fluxul de pietoni...am dimensionat in acest mod trotuarele pentru a-i face sa foloseasca zonele centrale...oricum sa stii ca mersul pe spatiul verde nu e o crima
5.iti multumesc ca apreciezi ca pot "sa manuiesc calculatorul", e o necesitate in timpurile noastre...cat priveste citatul din profesorul tau, cred ca ai folosit gresit ghilimelele, ar fi trebuit sa le pui la "renumitul" profesor...nu vreau sa ma laud, dar am desenat destul de mult si de bine cand am avut nevoie si astfel de "vorbe din batrani" sunt emise de oameni care nu stiu sa foloseasca un anumit instrument...eu pot sa-ti spun ca am ideile in cap si nu in mana, deci nu conteaza ce tehnica de prezentare folosesc
6.repet ce am vrut eu sa spun cu aceasta propunere: investitii care sunt facute in cadrul unui oras trebuie sa fie deosebite, in orice zona ar fi amplasate...nu cred ca mai putem accepta doar propuneri de bulevarde cu 2-3 benzi de circulatie si un spatiu verde mic pe mijloc...astfel de solutii de largire a unei artere denota o lipsa de profesionalism

Anonim spunea...

nu inteleg de ce sa omoram si mai mult automobilul si senzatia automobilului de miscare, si sa il expunem in pozitie statica... poate ca ar fi mai interesant invers...

popescu spunea...

@Anonim...nu m-am gandit niciodata ca o parcare este showroom :)