Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

vineri, 12 noiembrie 2010

Buzesti - Berzei - Uranus, bulevard nou

Este doar o intamplare ca incep astazi discutia despre noul bulevard Buzesti-Berzei-Uranus. O intamplare, pentru ca ieri au inceput demolarile pentru constructia noului bulevard. Aceasta discutie este generata de propunerea castigatoare din sondajul vechi, propunerea lui Raiden cu zona triunghiului Buzesti-Grivitei-Polizu. Am stat, am discutat cu Raiden si impreuna am ajuns la concluzia ca o propunere pe acel teren trebuie legata de noul bulevard. Deci iata ca avem un articol despre asta, denumirea oficiala fiind Dublare diametrala nord-sud, pe axele Buzesti, Berzei, Vasile Parvan, Hasdeu, Uranus, Rahovei.
Analiza acestui bulevard nou va cuprinde mai multe articole, fiind o colaborare intre Raiden si biroul nostru virtual. Am decis sa impartim analiza acestui bulevard in mai multe postari pentru a reusi o prezentare completa si detaliata.
Sa vedem in primul rand pe unde trece acest nou bulevard si ce zone afecteaza.(imagini din satelit de pe bing maps)
Prima imagine din satelit ne arata traseul viitorului bulevard. Punctul de pornire este Piata Victoriei, coboram pe Buzesti pana la intersectia cu Calea Grivitei. De aici incepe strada Berzei, pe care continuam, trecand pe langa Piata Matache, prin intersectiile cu Popa Tatu, Mircea Vulcanescu, Dinicu Golescu, Stirbei Voda, Grigore Cobalcescu si ne oprim la intersectia cu Calea Plevnei. De aici incepe strada Vasile Parvan care traverseaza Kogalniceanu si se opreste in splai, la Dambovita. Trecem Podul Hasdeu si continuam pe strada B.P. Hasdeu pana la curtea Casei Poporului, intersectia cu bulevardul Natiunile Unite. Pe aici traversam curtea, printre Casa Poporului si viitoarea Catedrala a mantuirii neamului si ajungem la intersectia cu Calea 13 Septembrie. Bulevardul continua pe strada Uranus pana la intersectia cu Calea Rahovei.
Ideea si traseul acestui bulevard nu sunt noi fiind prezente ca propunere chiar in P.U.G. Bucuresti, aprobat in 2000.

Extrasul din P.U.G. Bucuresti ne arata care este propunerea acelor vremuri. PUG-ul fiind un plan director, doar indica directiile de dezvoltare ale acestui bulevard, urmand ca fiecare tronson sa fie detaliat prin alte propuneri. Astazi stim deja ca bulevadul a fost impartit in doua tronsoane:
1. Piata Victoriei - Dambovita si
2. Dambovita - Rahovei.
Inainte de a trece la analiza fiecarui tronson in parte va propun sa vedem si o imagine din 1935.
Planul de sistematizare din 1935 ne prezinta ideile de dezvoltare a orasului. Se observa dorinta de dezvoltare a unui nou bulevard, aproximativ pe acelasi traseu cu cel actual. Ce nu au putut intui proiectantii de atunci este sistematizarea Pietei Victoriei, deci largirea Buzestiului pe un tronson, si distrugerea completa a cartierului Uranus. In 1935 se dorea un Nou Bulevard pornind de la Gara de Nord, prin dealul Uranus pana la actuala piata Cosbuc, idee preluata in decursul timpului. Casa Poporului si sistematizarea zonei, asa cum arata astazi, a distrus iremediabil orasul si aceasta propunere de dezvoltare.
Sa trecem insa la propunerile de astazi. Primul tronson , denumirea oficiala Dublare diametrala nord-sud, tronsonul Buzesti, Berzei, Vasile Parvan.

Imaginea din satelit, detaliata, a tronsonului Buzesti-Berzei-Vasile Parvan. Acesta este singurul pe care exista un P.U.Z. aprobat si o autorizatie de constructie. A fost emisa si o hotarare de guvern cu toate proprietatile care sunt afectate de noul bulevard si pe care s-au efectuat exproprieri.

P.U.Z.-ul aprobat in care este detaliata propunerea de largire a tronsonului(aprobat in 2006). In general profilul stradal este de 24m(carosabil in care este inclus si traseul tramvaiului) si trotuare de 5m. La intersectia Berzei cu Mircea Vulcanescu este prevazuta o intersectie noua din care va porni si o artera ce face legatura cu bulevardul Garii de Nord. Pe acest amplasament al viitoarei intersectii sunt si cele mai multe demolari. Buzesti si Berzei sunt afectate si ele de aceste demolari, in special pe partea dreapta pe sensul de mers dinspre Piata Victoriei. Pentru ca exista o propunere clara pe acest tronson, am decis ca urmatorul articol sa detalieze aceasta zona. Am impartit intreaga propunere din faza 1 in mai multe subzone pe care le voi prezenta detaliat, aratand ce se demoleaza, care parcele sunt afectate si modul in care s-a facut largirea.
Tronsonul doi, faza 2 Dambovita- Rahovei, este inca in stadiul de proiect si nu a fost definitivata. Au existat mai multe variante discutate in cadrul Comisiei de urbanism de la Primaria Capitalei.

Cateva propuneri prezentate in cadrul Comisiei de urbanism. Sunt interesante si disputele membrilor comisiei privind acest traseu al bulevardului prin curtea Casei Poporului si modul in care se poate rezolva aceasta situatie. Pentru strada B.P. Hasdeu si legatura peste Dambovita exista mai multe solutii, iar pentru curtea Casei Poporului s-a vehiculat chiar ideea unui pasaj subteran. Ramane de vazut care va fi solutia adoptata, dar probabil ca va mai dura foarte mult pana ce parlamentarii vor renunta la ideea ca acel teren este al lor.

As vrea sa cred ca acest bulevard este util. Nu pot sa inteleg inca ideile multora care sustin ca largirea unei strazi duce automat la solutionarea problemelor de trafic. Am incercat sa gasesc mai multe informatii pentru aceasta propunere. Inca mai cred, poate sunt inconstient, ca s-a facut un studiu pentru tot bulevardul si zonele adiacente. As vrea sa aflu daca pasajul Basarab are vreo influenta asupra traficului in aceasta zona, dar nu am cum pentru ca nu s-a facut nimic public.
Pe de alta parte eu vad aceasta solutie adoptata ca fiind doar un culoar, un coridor, un bulevard de tranzit. Unde sunt solutiile pentru o amenajare urbana de calitate, solutii ce ar trebui sa fie diferite de sistematizarile anilor de dinainte de revolutie. Acest proiect presupunea o abordare de management urban in care ar fi trebuit implicati mai multi specialisti.
Un management ar fi propus o strategie clara a dezvoltarii zonei cu studierea traficului, a situatiei juridice, a tipului de imagine urbana dorita etc. Este o utopie sa credem ca cineva s-a gandit la un management al tuturor terenurilor din zona. Cand se face o expropiere in vederea construirii unui bulevard ar trebui analizate si parcelele din spatele strazii, de pe"fundul de lot".
Ca parte a aceastei strategii inexistente ar fi fost necesar si un capitol dedicat cladirilor monument din zona. Poate ca unele cladiri care nu sunt clasate ar merita totusi pastrate sau mutate. Trebuie stiut clar ce si de ce demolam. Acum si aceasta demolare presupune ca imobilele monument au fost declasate, lucru care inca nu s-a intamplat, dar care nu impiedica primaria sa-si dea autorizatie de demolare.
Daca acest bulevard se doreste a fi punctul de revigorare a zonei atunci de ce nu exista un studiu in ce priveste functiunile, spatiile si o imagine detaliata a imaginii urbane. Cum afecteaza social o astfel de propunere? Cum arata peisajul urban propus? Ce fel de etapizare s-a imaginat pentru dezvoltarea intregii zone? E posibil ca aceasta propunere sa conduca si la o refacere a Caii Victoriei, asa cum spera cei de pe SkyscraperCity? E oare ciudat ce spera Hungry Mole? Avem vreo speranta ca s-a facut o legatura cu o strategie de dezvoltare a transportului public? Poate ca benzile pentru biciclisti sunt o necesitate astazi?

Urmatorul articol va prezenta amanuntit zona deja "detaliata" de primarie Buzesti-Berzei-Vasile Parvan. Planuri, case demolate, propuneri si imagini pentru a va forma o opinie corecta asupra zonei si ce se va construi.

UPDATE: ARTICOLE CU ZONA BUZESTI - BERZEI - URANUS
1.Buzesti - Berzei - Uranus, bulevard nou
2.Bulevardul nou, de la Vasile Parvan la Mircea Vulcanescu
3.Bulevardul nou, intersectia Berzei - Mircea Vulcanescu 
4.Bulevardul nou, de la Piata Matache la Occidentului
5.Buzesti - Berzei - Uranus...o concluzie

ARTICOLE RAIDEN CU ZONA NOULUI BULEVARD 
1.Buzesti-Berzei: Recviem (1)
2.Buzesti-Berzei: Recviem (2)

24 de comentarii:

ADRIAN spunea...

bineinteles ca e o chestie utila. dar trebuie sa precizezi pentru cine :))

ADRIAN spunea...

adica pentru oras nu credca e altceva decat o manifestare de tipul "sa aratam ca facem si noi ceva" care sa marcheze orasul. daca era o problema de trafice eu ti-am mai expus parerea mea: sensuri unice si parcari care sa absoarba masinile lasate in benzile de trafic ...

ADRIAN spunea...

iar in treaba cu Copos interesul lui ar fi de-o investitie cu teoretic profit iar pentru Poteras ar fi un loc din care sa-si traga niste bani si sa-si puna niste firme sa lucreze pe bani publici ca pe urma sa poata sa se laude si el ca arfi facut ceva. omul are tupeul sa scrie in ziarul primariei 6 ca pasajul Basarab "a fost initiat de Basescu si sprijinit de primaria sectorului 6". adica ce "puii mei" a avut de-a face Poteras cu pasajul Basarab ???

Filip spunea...

Raţiunea Pasajului Basarab este de a ocoli centrul, raţiunea „Diametralei” e de a tăia fix prin centru. Halal coerenţă.
În plus, dacă Basarab se va termina într-un mare ambuteiaj pe Titulescul cel îngust, Buzeştiul nou se va termina în gardul Măgăoaiei...
Ar trebui să ne obişnuim cu ideea că Bucureştiul e cam cel mai dens populat mare oraş din Europa şi că tre să trecem la transport public/bicle. Alternativa e să continuăm ce a început Nea Nicu: să demolăm tot centrul şi să-l transformăm în nod de autostrăzi... Doh.

MARIVS spunea...

Nu zic ca m-as pune impotriva progresului si a rezolvarii problemei traficului din zona aceea a Bucurestiului, dar sunt/erau acolo cateva cladiri care meritau salvate. Eu unul mereu am sperat ca zona va fi renovata si redus accesul auto acolo, dar... Probabil ca nu ar mai fi iesit un bulevard drept si frumos, insa solutii se puteau gasi. Orice se poate face daca se doreste.
E bine ca se va decongestiona traficul, ca vor fi facute cladiri noi si salubre, caci zona era plina de gunoaie si de nomazi, insa parca am o strangere de inima pentru acele cateva cladiri valoroase. Nu vreau sa fiu lacrimogen, stim cu totii ce cladiri frumoase au fost demolate la sfarsitul anilor '30 pentru a da perspectiva noului Palat Regal si a ceea ce avea sa devina apoi CC-ul, insa sper ca acest nou proiect sa fie unul bine proiectat si executat astfel incat sa merite sacrificiul acelor cladiri.
Pentru cocioabele din zona sau pentru cladirile ce erau intr-atat de degradate incat nu mai puteau fi salvate nu imi pare rau, totusi, si ma repet, eu mereu am sperat ca zona va deveni un soi de Lipscani, cu trafi cat mai redus si renovata profesionist. In fond daca facem niste turnuri intalte si si o sosea lata nu inseamna neaparat mai bine.
Alte voci afirma ca prin aceasta se poate spera la revenirea Caii Victoriei la statatutul de zona pietonala...
In alta ordine de idei, azi ma plimbam pe Calea Calarasilor si ma gandeam ca daca singurele noastre solutii la traficul din capitala sunt demolarile si largirile arterelor, apoi atunci sa ma apuc repede sa fac un set mare de poze pana nu se decreteaza ca si aceasta zona este eligibila pentru demolare si largire...

Filip spunea...

Calea Călăraşilor chiar *este* pe lista de „lărgiri”, dacă-mi amintesc bine (masterplanul din ianuarie 2008).

popescu spunea...

@Adrian...ai mare dreptate cu sensurile unice si parcarile, dar eu doar cer sa fie facute lucrurile cum trebuie chiar daca asta implica si altfel de lucruri...macar sa fie facute bine si util
@Filip...pai asta e parte din strategie :))...am inteles ca acum se fac proiecte pentru rezolvarea circulatiei pe strazile de pe langa pasajul Basarab, abia acum :)
@Marivs(+Filip)...am citit ce ai scris si pe forumul skyskrapercity si iti impartasesc parerea...orice oras evolueaza si zilnic se darama si se construiesc lucruri noi, acum ar fi important ca lucrurile noi sa fie si de calitate, din toate punctele de vedere...oricum in urmatoarele articole detaliate vei avea ocazia si tu sa vezi exact ce se demoleaza si cum aratau cladirile respective...pentru Calarasi exista ideea de mult timp pentru largire, dar sper ca acolo se va opta totusi pentru solutia cu sensuri unice Calarasi-Matei Basarab...in aceeasi situatie este si Dudestiul, propus de mult timp pentru largire...am descoperit si o chestie foarte interesanta in puzul asta pe care o voi prezenta in articolul cu zona in care se incadreaza...o chestie pe care ma mir ca nu a mai vazut-o cineva si ar presupune alte demolari, dar nu aparea nimic in ordonanta cu lista pacelelor expropiate...mai sunt multe lucruri de discutat cand vom trece la detalii :)

ADRIAN spunea...

calea calarasilor s-a largit odata, pe la sfarsitul sec. XIX si se intentiona largirea suplimentara inca din perioada interbelica. nu e o idee noua dar e deja prea veche!
dupa parerea mea aceste operatiuni urbanistice sunt reflexe ale mijlocului sec. XIX cand inca orasele aveau centuri de fortificatie iar spatiul lor era cumva limitat. Azi, cand se pot lua masuri alternative de dezvoltare, gandirea sec. XIX, cu reflexele ei intarziate de mijloc de sec. XX sau chiar cu cele incarcate de fapt politic din comunism ar trebui sa inceteze.
se poate si altfel ...

Branxu spunea...

@adrian&popescu
Atât diametrala Victoriei-Coşbuc cat şi lărgirea Caii Calarasi sunt prinse în PUG. Faptul ca a durat din 2000, anul aprobării P.U.G., pana în anul 2006 respectiv 2008 ca sa se propună soluţii spune ceva despre faptul cum a fost managerială P.M.B.

Din cate ştiu eu ambele probleme s-au lovit de probleme majore legate de monumentele istorice ce ar fi trebuit demolate. Diametrala a reuşit sa treacă dar lărgirea Călăraşilor a căzut cu brio.

@Filip ideea pasajului Basarab, conform P.U.G., era de a închide inelul central de circulaţie. Iniţial pasajul a fost unul subteran, dar Base s-a opus, chiar şi atunci când a fost evident ca este oneros de scump atât ca timp cat şi ca bani.

popescu spunea...

@Adrian...se poate si altfel, in mod evident, dar daca nici cei care fac proiectarea nu stiu mai mult, atunci ce poti cere de la politicieni
@Branxu...stiu ca sunt prevazute in PUG, de aia am pus si extrasul din PUG :)...cum am mai spus, si eu si Adrian, se pot gasi mult mai multe solutii, iar largirea Calarasilor ar insemna mult mai multe pierderi

Filip spunea...

Da, „închiderea inelului central” a fost buzzword-ul Pasajului :)


Interesant cum au crescut costurile în timp.

Studiul JICA (Japan International Cooperation Agency) de acum 10 ani propunea costuri cuprinse între 11.6 şi 26.6 mil. EUR (http://www1.pmb.ro/pmb/primar/transport_urban.pdf pg. 38-40, raport final, martie 2000). Existau 4 alternative:
Alternativa 1 – 24.4 mil. USD (peste Orhideelor, pod lung până la Dâmboviţa – similar proiectului actual)
Alternativa 2 – 11.6 mil. USD (peste Orhideelor, pod scurt)
Alternativa 3 – 26.6 mil. USD (prin spate la IDM Orhideelor, pod lung până la Dâmboviţa)
Alternativa 4 – 16.2 mil. USD (prin spate la IDM Orhideelor, pod scurt)

JICA a recomandat alternativa 4: „After the four alternatives which are combinations of the above options [peste orhideelor sau nu / până la dâmboviţa sau nu], Alternatives 2 and 4 were selected. Then, Alternative 4 was finally selected because alternative 2 poses a difficulty in acquiring land for expanding lands in order to build overpasses and, having many private houses along the roads, environmental impacts such as noise and vibration (table 13.1) must be considered”

Acum a ajuns de 10 ori mai scump... Asta poate ar trebui să ne facă prudenţi faţă de alte proiecte ale primăriei :)

hm spunea...

Foarte bună introducerea asta! Fiindcă ne dăm seama odată-n plus că nu s-a gîndit nimeni la urmări; facem o stradă, care în sine e un lucru bun, dar care nu e însoţită de un plan pentru întreaga zonă.
Fiindcă vor rămîne în picioare o groază de case şubrede, care colcăie de delicvenţi şi aşa mai departe. Toată zona trebuie regîndită, nu doar artera în sine.
Cît despre impactul asupra traficului, nu a fost estimat încă. Nici măcar la Pasajul Basarab nu s-a estimat. Se aşteaptă să... vedem ce-o fi.

Strict la transportul public, artera asta va fi fantastică dacă vor putea circula tramvaiele de la un capăt la altul, fluent. Ar fi mai grozavă decît Basarabul însuşi.

popescu spunea...

@hm...pai ar fi ceva sa fi fost si culoar unic pentru transport si benzile de biciclisti...sper si eu ca macar tramvaiul sa mearga pe tot bulevardul

Anonim spunea...

Ceva noutati despre continuarea Vasile Pirvan / Chirigiu ?

popescu spunea...

@Anonim...un nume este necesar pentru o discutie :)...deocamdata nu s-a aprobat nimic concret pentru continuare cu toate ca a aparut Oprescu si a zis ca o sa inceapa si acolo...au existat numai discutiile pe care le-am prezentat si nimic altceva concret...acum lucrez la detalierea singurului tronson sigur (sau cat de cat sigur) Piata Victoriei-Vasile Parvan si in cateva zile va fi gata primul articol detaliat

Anonim spunea...

Ce se va intampla cu portiunea verde ce apare pe PUZ? (Ma refer la prelungirea strazii Temisana). Actualmente in fata la radiodifuziune se afla un bloc destul de nou de vreo 8 etaje.

popescu spunea...

@Anonim...imediat apare articolul unde ma intreb si eu acelasi lucru :)

gabi p spunea...

sunt de acord cu banda pt tractoristi pe a2 cu conditia introducerii unui nou aftotrotuar clorcauciucat obor-bucuresti nord si retur cu taxa inversa; pardon :~~

popescu spunea...

@gabi...te inteleg perfect :) hai noroc :))

Anonim spunea...

Acest proiect este pus in aplicare acum pentru..accesul la constructia Catedrala Neamului.o nenorocire nu vine niciodata singura.

Filip spunea...

Azi am trecut prin zonă şi am văzut cu stupoare că deja au demolat casa asta: http://www.norc.ro/pano/OvkLsWgc/

Am trecut şi prin spatele Casei Poporului, pe la Marriott, şi era spart zidul maidanului Casei, erau nişte utilaje pe acolo. O avea dreptate Anonimul cu nenorocirile :(

popescu spunea...

@Filip...e vorba de policlinica Stibei si intr-adevar au daramat-o vineri noapte...adresa exacta Str. Berzei nr. 34 comun cu str. Stirbei Vodă nr. 89, o gasesti in episodul cu Vasile Parvan pana la Mircea Vulcanescu

Anonim spunea...

Realitatea este ca nu poti controla traficul din Bucuresti doar doar prin sensuri unice si crearea de strazi ocazional carosabile, pentru ca pietonale ar fi imposibil(nici pe Lipscani nu se respecta acest statut de "pietonale"). Majoritatea mitocanilor din Bucuresti merg pe rute ocolitoare, gen micile strazi cu sens unic din interior, fara a mai utiliza arterele principale...si starea in care ajung acele strazi si viteza cu care acestia conduc pe aici este inmaginabila... eu zic totusi sa revenim cu picioarele pe pamant si sa ne dam seama ca Bucurestiul nu este Budapesta sau mai stiu eu ce oras european.Astfel de solutii nu sunt viabile pentru Bucuresti si pentru "oamenii nostri educati". Si inca un amanunt, Berzei- Buzesti a fost facuta pentru a putea salva Calea Victoriei, si vor mai urma alte solutii salvatoare... specula imobiliara privind monumentele este in floare, si cladirile care le "plangeti" erau majoritatea din chirpici si lasate sa pice ca sa se ridice acolo un P+10 asa ca oricum asta ar fi urmat.Trebuie sa renunta la cateva cladiri pentru binele altora mult mai importante(daca nu cunoasteti detalii, nu inteleg de ce atata inversunare)...pacat ca in Romania nu se va face nimic bun, din cauza "multimii".

popescu spunea...

@Anonim...realitatea se bazeaza pe studii si propuneri facute de specialisti si nu pe ni se pare noua ca ar trebui...nu am inteles inca de ce este Calea Victoriei "salvata" pentru ca se demoleaza pe Buzesti...exista un proiect pentru Calea Victoriei? NU...si atunci de unde concluzia ca nu se poate demola si acolo...logica prin care ti se pare normal ca primaria sa demoleze pentru ca oricum la un moment dat va veni cineva sa o faca mi se pare foarte buna...hai ca daram eu mai intai ca sa fiu primul...iti recomand sa citesti toate articolele pe care le-am scris si dupa aia sa zici daca era sau nu "chirpici"