Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

miercuri, 23 martie 2011

Transport public 3 - o colaborare intre bloguri

Asa cum probabil ati aflat, am inceput acum ceva vreme un proiect comun, pornit de la o leapsa initiata de Adrian. Impreuna cu HM de pe Simply Bucharest si Adrian de la Analiza istorico-arhitecturala am propus solutii pentru dezvoltarea transportului in comun din Bucuresti, cu precadere in interesul solutionarii acestor probleme pentru zona Drumul Taberei. Bineinteles ca s-a pus in discutie nu doar transportul in comun din Drumul Taberei ci mai degraba relationarea si posibilele legaturi eficiente cu restul orasului.
A venit momentul sa vin si eu cu o propunere. Am decis ca eu sa imi imaginez detalierea solutiilor celor doi colegi de leapsa.
Pentru ca prima propunere este cea a lui HM de pe Simply Bucharest mi s-a parut absolut normal sa pornesc demersul meu cu aceasta.
Propunerea lui Hungry Mole este in directa legatura cu planurile de extindere a metroului. Magistrala M5 din Drumul Taberei este completata de un traseu de tramvai. HM vine cu propunerea de dezvoltare a retelei de tramvai astfel incat sa se refaca legaturile distruse in cadrul demolarilor din anii 80, astfel ca Piata Unirii sa redevina o zona importanta pentru traficul in comun. HM doreste astfel realizarea legaturilor de tramvai intre Drumul Taberei, Rahova si centrul orasului. Propunerea sa vizeaza si dezvoltarea unor legaturi cu terminalul de la Sfanta Vineri prin introducerea unui traseu de tramvai pe bulevardul Unirii. Aceasta mi se pare una dintre solutiile cele mai bune pentru acest bulevard, astfel incat am decis sa detaliez exact acest tronson.
Pentru ca vorbim despre transport si legaturile disparute, sa vedem pentru inceput cateva harti din perioade diferite.
Puteti sa va faceti o idee despre modul in care a evoluat zona din punct de vedere al transportului in comun. A urmat apoi "dezvoltarea" centrului civic si aparitia mizeriei din deal. Si pentru ca pentru un edificiu asa de insemnat era nevoie de o sistematizare pe masura am ajuns sa suferim si astazi de pe urma acelei planificari. Situatia de astazi si legaturile lipsa din cadrul retelei de transport ne este prezentata tot de HM in propunerea sa.
Practic Piata Unirii a devenit un punct terminus pentru reteaua de tramvaie, iar legaturile cu celelalte mijloace de transport in comun, metrou, autobuz sau troleibuz, lipsesc complet.
Pentru ca propunerea mea este primul articol in care abordez Piata Unirii am decis sa pornesc treptat in regandirea intregii zone. In propunerea de astazi m-am concentrat pe transportul in comun si detalierea solutiei propuse de HM.

Propunerea mea vizeaza refacerea legaturilor retelei de tramvai. Am amplasat traseul tramvaiului pe bulevardul Unirii pe latura sudica a acestuia. Exista un spatiu actualmente pietonal si cu benzi de biciclisti care are dimensiunile necesare pentru amplasarea retelei de tramvai, fara a afecta spatiile verzi. In capatul de vest am decis amplasarea unui terminal care sa fie legatura intre traseul dinspre Drumul Taberei si cel dinspre Rahova. Acestea se vor continua pe bulevard catre est, facandu-se legatura cu terminalul de la Sfanta Vineri si prelungirea traseului catre Piata Muncii si Calea Dudesti.

O perspectiva aeriana cu traseul tramvaiului pe bulevardul Unirii (multumiri pentru poza suport lui Raiden de la Rezistenta Urbana)

O perspectiva din zona traseului pe bulevardul Unirii. Liniile de tramvai nu afecteaza spatiile verzi deja existente si am imaginat un traseu "green track".
In capatul dinspre Piata Unirii am imaginat o cladire multifunctionala. Prin aceasta se face legatura cu statiile de metrou de pe magistrala 1 si 2. Aici pot fi amplasate birouri si spatii de relatii cu publicul ale regiei de transport precum si alte functiuni publice necesare.
Perspectiva dinspre Piata Unirii - zona fantanilor (poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva dinspre Piata Unirii - zona fantanilor (poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva de pe bulevardul Unirii-zona fantanilor (poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva dinspre strada Bibescu Voda sau baza dealului patriarhiei (poza suport de pe Google Maps Street View)
Aceasta este prima propunere de reamenajare a intregii zone a Pietei Unirii, deci vor urma si alte articole care vor intregi imaginea pe care o am despre aceasta piata. Asa cum v-ati obisnuit vor urma si demolari virtuale si transformari complete ale zonei, lucruri care cred ca vor fi puse in discutie in cele din urma si in realitate. Din pacate acest moment este deocamdata cam indepartat. Din pacate acest bulevard si tichia de margaritar din deal nu au distrus doar cladiri importante pentru oras. Ruptura produsa in cadrul orasului si a locuitorilor sai este inca un subiect greu de abordat, dar asta nu inseamna ca nu va veni si momentul cand vom putea spune: este timpul sa demolam.

Urmatoarea propunere din cadrul proiectului va fi o detaliere a solutiei lui Adrian, un tramvai suspendat in Drumul Taberei.


Lista cu toate articolele-propuneri: 
3.Terminal la Piata Unirii detalierea propunerii lui Hungry Mole
4.Statie in Drumul Taberei la Favorit detalierea propunerii lui Adrian.

15 comentarii:

ADRIAN spunea...

Ar arata bine si cred ca ar fi posibila formula. Si punctul ala nodal are sens. Ce nu stiu eu cum s-ar rezolva in optiunea asta - chestiune pe care i-am semnalat-o si lui HM - este cum rezolvi conflictul de trafic in Piata Constitutiei si cum se accede in bulevard iar in capatul celalalt ar fi relatia cu rondul ala chinuitor de la fantana mare. Intre noi fie vorba, fantana aia imi aduce aminte intotdeauna de serialul familiei Bundy :)

ADRIAN spunea...

Si treci si pe la mine caci la ultimul articol am niste linkuri catre dezbateri referitoare la costurile transportului public sau parcarile din State. Linkul catre materialul video in mod special. Si daca tot vei ajunge poate emiti si o parere despre ce am scris.

ADRIAN spunea...

... "sau ale parcarilor" ...

popescu spunea...

@Adrian...Piata Constitutiei ar trebui regandita total in directa legatura si cu parcela si casa din deal, deci ar trebui sa o tratez separat...cat priveste fantana aia mare si kitschoasa, eu o vad disparuta :) de aia am zis ca vor urma alte propuneri pentru Piata Unirii...e prea mare si prea complicat sa o refac intr-un singur articol...am vazut articolul tau, dar nu am apucat sa citesc toate link-urile si de aia nu ti-am raspuns inca...o voi trata serios :)

armyuser spunea...

Foarte interesant, D-le Popescu!

Segmentul descris de tine arată foarte bine. Personal, nu sunt entuziasmat de prezenţa fântânilor pe acelaşi segment ; sunt partizanul unei insule complet acoperite de vegetaţie şi plante ornamentale, irigate permanent pe timp de vară.

Terminalul de transfer îşi face treaba excelent, felicitări! Nu ştiu însă ce rost are până la urmă toată Piaţa asta a Unirii : nu e nici loc public, nici parc, ci doar o colecţie de spaţii disfuncţionale. Poate ai timp să te gândeşti cândva la chestiunea asta.

GIURGIU spunea...

EU sincer tramvaiului nu-i vad rost daca nu are culoar propriu peste tot, pentru ca practic nu ma deplasez mai repede decat autobuzul deci ...ce sens ar avea sa mananc atat spatiu si sa produc atat zgomot.
Apropo de zgomot propunerea ta probabil ca este gandita in situatia ideala in care totul este facut corect si atunci da...ajung repede, linistit, in miros placut, aer conditionat si fara sa zgaltai zonele prin care trece tramvaiul.

Totusi eu cred ca multe capitale au demonstrat fapul ca tramvaiul nu mai este eficiend o data ce intersectiile se maresc si tot asa. Autobuzele tip tren sunt mult mai eficiente, si cu banda delimitata prin trotuar nu un desen. La fel banda de biciclete delimitata cu bordura innalta nu desen. ce mai ramane

popescu spunea...

@army...intr-adevar Piata Unirii nu e nimic, e un spatiu care a rezultat din intersectia unor circulatii... cum am spus vor urma si alte propuneri care sa "schimbe" fata pietei :)
@GIURGIU...pe blog este totul ideal, deci nu e zgomot :)...exista si alte multe orase care introduc tramvaiul sau reintroduc :)

hm spunea...

Atît de simplu, atît de eficient, atît de logic. Cea mai bună idee pentru linia de tramvai.

Cît despre Piaţa Constituţiei, nu că aş fi eu prea leneş să mă gîndesc, dar e atîta loc de propuneri bune, încît am avea de unde alege.

Pe mine mă sîcîie o idee, de ceva vreme. În secolul nostru (21, parcă) n-am putea să translăm biserica Schitul Maicilor în breşa aia dintre blocurile socialiste, din prelungirea căii 13 Septembrie? Zău dacă ar fi frumos!

popescu spunea...

@hm...tehnic se poate orice :), dar ce te faci cu blocurile alea, parca merita mai mult zona

ADRIAN spunea...

Te-am promovat la mine cu comentariile de rigoare. Asa ca vor veni spre tine, de la mine, vreo trei ... hai sa nu exagerez ... poate vreo doi cititori in plus :)
Ti-am dat sugestii despre ce cred eu ca o sa faci din varianta mea!

popescu spunea...

@Adrian...mersi :)...sa vina traficu' si sa-si spuna lumea parerea :))

Lt. Ionescu spunea...

Foarte interesanta propunerea dvs, cat si modul in care o exemplificati. Si eu sunt de acord spre a se rezolva problemele generate de spatiul acela fara sens numit Piata Unirii, deci astept cu nerabdare sa vad o propunere unitara din partea dvs, cand o sa fie gata.
Referitor la acea fantana arteziana, vreau sa va aduc in atentia admiratia pe care au avut-o un grup de ofiteri americani la vederea ei, cat si uimirea lor atunci cand am vorbit de rau aceasta zona. Nu ma pot deloc lauda cu varsta mea de 4,5 ani atunci cand s-a ispravit formal cu ciuma comunista pe meleagurile noastra, insa percep altfel comunismul decat ca pe o doctrina filosofica. In continuarea turului capitalei, am explicat si exemplificat cum arata Bucurestiul regal si am primit cu satisfactie aprecierile lor.
Revenind la eforturile dvs de a infrumuseta prin utilitarism capitala noastra, doresc sa va intreb daca gasiti util ca intr-un oras din secolul XXI sa se refaca importante cladiri demolate, ca o reparatie morala fata de acest oras si identitatea sa?

Cu stima,
Locotenent Ionescu.

ADRIAN spunea...

@Popescu, mai treci o data pe la mine ca mi-a traznit o completare! :)
@Lt. Ionescu eu as vedea o reparatie din acele de care spuneti dvs reconstruirea casei generalului Cantacuzino Granicerul din Gutenberg 3A, casa ce s-a demolat doar pentru ca acum sa se poata vinde terenul gol si ca urmare a iminentei clasarii in lista monumentelor.

popescu spunea...

@Lt. Ionescu...explicati-mi va rog ce intelegeti prin utilitarism, caci in cazul acesta am spus ca tema era transportul public si m-am concentrat doar asupra lui...eu am o idee fixa despre dezvoltarea orasului si cred ca ar trebui mai intai sa ne gandim cum modificam orasul pentru locuitorii sai si mai apoi pentru turisti...se poate aplica si in cazul intregii tari :)...ce vreau sa zic e ca "e bine cu turismul", dar nu asta trebuie sa fie prioritatea...un rahat mare, scuzati exprimarea, va atrage intotdeauna curiosi, dar tot un rahat mare ramane...cat priveste reconstructia unor cladiri demolate nu sunt de acord...s-ar putea interpreta arhitectural vechile constructii, dar reconstruirea lor identic cred ca ar reprezenta doar un fals...sunt adeptul construirii in stilul epocii in care traim...in acelasi timp nu pot sa-i acuz, de exemplu, nici pe polonezi sau nemti, care au reconstruit orase intregi...cred ca pana la urma se pot reface lucrurile prin proiecte de arhitectura si urbanism cu abordari "subtile"

ADRIAN spunea...

si sa ai atentie distributiva ca nici rusii nu stau cu mainile in san!
http://www.monorail.ru/foto/24.htm
cu ceva ce pare sa fie cu roti cu pneuri:
http://www.monorail.ru/foto/11.htm
care ar arata asa, simplu:
http://www.monorail.ru/foto/8.htm