Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

joi, 7 aprilie 2011

Transport public 4 - o colaborare intre bloguri

Am ajuns astazi la ultimul episod din cadrul proiectului comun impreuna cu HM de pe Simply Bucharest si Adrian de la Analiza istorico-arhitecturala. Dupa cum poate ati aflat cei doi au facut cate o propunere pentru rezolvarea problemelor de transport in Drumul Taberei. A urmat apoi articolul meu, in care am detaliat prima propunere a lui Hungry Mole, solutia sa fiind in directa legatura cu planurile de extindere a metroului.  Asa cum era si normal a venit randul sa detaliez si propunerea lui Adrian, METROU de DRUMUL TABEREI.
Adrian vrea in esenta un metrou in Drumul Taberei, dar un "metrou suspendat".
Iata propunerea lui Adrian si traseul imaginat pentru acest monorail.
"Acest metrou cred ca ar fi mult mai ieftin decat cel propus de autoritati in varianta clasica de tub ingropat. Tubul ingropat este justificat in orase aglomerate, cu centre istorice dense si cu strazi inguste unde o astfel de solutie nu ar fi posibila fara demolari masive. In situatia noastra, spatiul este destul de larg pentru a nu face astfel de sacrificii si prin urmare nu cred ca se justifica ingroparea liniei.
Suspendarea sa are mai multe avantaje:
1. Asigura detasarea totala de traficul rutier de la sol
2. Asigura posibilitatea creerii unor statii in care accesul este controlat deci contorizat si taxat ca la orice statie de metrou obisnuita
3. Poate oferi posibilitatea ca rularea sa se faca nu pe sine metalice clasice pentru tramvai ci pe roti cu pneuri (metroul din Paris are asa ceva) sau, in varianta mai sofisticata, pe perna magnetica - ambele variante reducand vibratiile si zgomotul
4. Ofera pretextul unor traversari pietonale mai complexe in intersectiile dificile."

O astfel de solutie pentru transportul public are intr-adevar multe avantaje si probabil ca cel economic este cel mai important. Insa si in acest caz ar fi nevoie de o regandire a intregului bulevard si a profilului sau transversal. Probabil ca initial aceasta solutie suspendata ar fi mai ieftina, dar daca se doreste rezolvarea completa a problemelor in cadrul intregii zone, ar fi nevoie si de alte investitii. Probabil ca un metrou in subteran i-ar face pe multi sa creada ca nu mai e nevoie de alte transformari si la suprafata si probabil ca asa gandesc si cei din administratie.
Pentru detalierea solutiei propuse de Adrian am ales sa "modific" zona intesectiei de la Complexul Favorit o zona care in decursul timpului nu a suferit modificari majore.
Cele doua imagini ne prezinta intersectia la sfarsitul anilor 70. Imaginile sunt preluate de pe Orasul lui Bucur (multumiri anticipate lui Vlahul).

Pentru o comparatie cu situatia actuala trebuie doar sa "rotiti" imaginea de la nivelul ochiului din aceeasi intersectie(sursa norc.ro). In principiu nu sunt modificari majore, doar o "modernizare" a complexului Favorit, aparitia reclamelor si alte mici detalii, imaginea generala fiind pastrata neschimbat.

Sa vedem insa cum mi-am inchipuit schimbarea acestei intersectii, accentul fiind pus pe rezolvarea transportului public, prin detalierea unei solutii de "metrou suspendat", asa cum si-a dorit Adrian.
Propunerea mea vizeaza amplasarea unei statii monorail, statie suspendata peste intersectie. Din aceasta statie se comunica direct cu cele patru statii de transport in comun, aflate la sol. Spatiul verde central este redus ca dimensiune si va fi amplasat sub linia monorail. Am propus doua benzi de circulatie pe sens si inca o banda speciala pe fiecare sens, exclusiv pentru transportul public, autobuz si troleibuz. Prin aceasta solutie se maresc trotuarele, care au spatiu suficient pentru amenajarea unor piste pentru biciclisti. Aceastea ar putea fi dimensionate cum este normal, despartite de traficul pietonal si carosabil, si nu doar ca linii desenate pe trotuar.
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in fundal dreapta)

O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere dinspre strada Sibiu)

 O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere dinspre Complexul Favorit)

 O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in stanga)

 O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in fundal)

Statia de transport public de la Complexul Favorit ar trebui sa functioneze unitar, facand legatura rapid intre tipurile de transport care circula atat pe bulevardul Drumul Taberei cat si pe strada Sibiu. Accesul catre platforma suspendata se face prin cele patru "tuburi" care sunt amplasate in relatie cu statiile de la sol.

Perspectiva din statia de autobuz/troleibuz - Complexul Favorit in fundal dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva de pe bulevardul Drumul Taberei, dinspre oras - Complexul Favorit in dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva de pe strada Sibiu - Complexul Favorit in dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva dinspre Complexul Favorit
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva de pe bulevardul Drumul Taberei - Complexul Favorit in stanga
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva din statia de autobuz/troleibuz aflata in fata Complexului Favorit
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Perspectiva de pe strada Sibiu - Complexul Favorit in fundal stanga
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Probabil ca in acest moment o astfel de solutie nu mai este posibila, avand in vedere ca autoritatile se lauda cu faptul ca vor incepe in cel mai scurt timp lucrarile la magistrala de metrou. Ramane de vazut cand le vor termina. Dar asta nu inseamna ca nu putem lua in calcul o astfel de rezolvare pentru alte zone ale orasului. Si asa cum a spus si Adrian, iata ca pot exista solutii de dezvoltare a unor sisteme de transport fara a te incurca in birocratie si discutii despre cui apartine nu stiu care regie. In principiu primaria poate foarte bine sa vina cu solutii alternative pentru trasportul public chiar daca Metrorex-ul este inca administrat de guvern.

Lista cu toate articolele-propuneri: 
3.Terminal la Piata Unirii detalierea propunerii lui Hungry Mole
4.Statie in Drumul Taberei la Favorit detalierea propunerii lui Adrian.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Locuiesc de multi ani destul de aproape de intersectia de la Favorit si solutia metroului suspendat nu mi-ar fi suras deloc. Bulevardul Drumul Taberei este in zona asta unul dintre cele mai reusite peisaje urbane cu blocuri din Bucuresti, atat cat s-a putut face in perioada comunista. Nu exista front aliniat cu strada cum e in Militari, spatiul este larg si generos, o multime de verdeata. O solutie ca cea propusa aici, cu statie centrala si burlane in toate directiile ar fi imbacsit mult spatiul si perspectiva, adica exact ceea ce da farmec zonei.

Apar tot felul de proiecte care vor mai degraba sa complice lucrurile, cand ele ar trebui pastrate simple.

popescu spunea...

@Anonim...ai dreptate in ce priveste peisajul urban, acelasi lucru poti spune si despre Titan, aparute cam in aceeasi perioada...a fost o moda in urbanism in acele vremuri cu spatii mari, multa verdeata, blocuri amplasate oarecum liber in teritoriu si functiuni publice concentrate in cateva zone, Favorit sau Moghioros etc...ce am propus aici a fost doar o detaliere a solutiei lui Adrian, sa vedem cam ce ar putea fi daca s-ar face monorail...oricum e doar un exercitiu teoretic :)...nu stiu la ce te-ai referit cu "Apar tot felul de proiecte care vor mai degraba sa complice lucrurile, cand ele ar trebui pastrate simple"

Adrian Laurentiu Fulga spunea...

Excelenta idee .
Sunt sustinatorul unei asemenea idei fara rezerve (mai ales ca am si propus asa ceva pe SSC acum ceva timp).

ADRIAN spunea...

mai, bagasem si eu un comentariu dar vad ca nu s-a lipit :)
Ziceam ca e interesanta interpretarea visului meu in formula asta, imi plac mult prelungirile cu peroanele pentru transportul public la sol. Eu insa vedeam statiile usor mai tipizate, pe formula de sa de calarie la care coburile ar fi fost caile de acces de o parte si de alta a strazii. Plasarea intr-una dintre partile intersectiei o putea face mai mica iar inelul acela peste intersectie ar fi fost mai subtirel si ma aerisit fiind doar un sistem de colectare a pietonilor din toate colturile acelei intersectii. Asa poate ar fi lasat si "perspectiva" de care zicea anonumul desi eu nu inteleg la care perspectiva se referea. Aia e o intersectie amorfa, fara o structurare care sa-mi fie clara, nu stiu care e punctul de interes catre care sa se creeze perspective. De exemplu mie imi place castelul ala de apa din caramida inghesuit printre blocuri si care n-are nicio perspectiva :). Asa cum o avea turnul salvat la Brico Orhideea inainte sa fie anihilat ca rol ordonator al spatiului de pasajul Basarab.

popescu spunea...

@A. Fulga...mersi pentru apreciere :)
@Adrian...fura astia de la blogspot comentariile :)...si eu am o mica "problema" cu spatiile astea mari, deschise, care nu mai pot fi "controlate" in ce priveste perceperea lor...dar asa era moda pe atunci si o stii si tu...poate pe poze pare o structura masiva, dar in momentul in care ma jucam cu modelul 3D si puteam privi din orice unghi, nu parea chiar asa...oricum se pot face o groaza de solutii pentru o astfel de statie...turnul ala de apa are acum doar calitatea ca a scapat :))