Blogul s-a mutat.

Vei fi redirecţionat automat la noul site. Dacă acest lucru nu se întâmplă, accesează
http://www.ideiurbane.ro
şi updatează-ţi bookmark-urile.

miercuri, 8 iunie 2011

Despre certificatul de urbanism

Primul pas pentru inceperea oricarui proiect pentru o constructie este obtinerea unui certificat de urbanism. Ce este insa acest certificat de urbanism? Astazi vom descrie un astfel de certificat, plecand de la un exemplu concret. Vom afla cum il obtinem, care este scopul lui, ce contine si in ce cazuri avem nevoie de certificat.
Certificatul de urbanism este un act oficial prin care oricine este informat despre regimul juridic, economic, tehnic si economic al unor imobile, parcele etc si conditiile necesare in vederea realizarii unor investitii. Cu alte cuvinte certificatul de urbanism ne spune ce, cum si in ce conditii putem face o investitie (construire cladire, amplasare reclama, vanzare-cumparare etc).
Certificatul de urbanism este eliberat de catre autoritatile locale sau judetene, care au in perimetrul administrativ obiectivul de interes. Pentru a obtine un certificat de urbanism este necesar, in majoritatea cazurilor, o cerere tip, acte de proprietate, planuri cadastrale de incadrare ( scara 1:500 si 1:200) si dovada platii taxei de emitere. In general sunt aceleasi conditii de obtinere a unui certificat in cazul tuturor administratiilor.
Pentru ce este nevoie de un certificat de urbanism? Acesta este obligatoriu in cazul oricarei investitii ( construire, demolare, amplasare in spatiul public, licitatii etc). Pentru ca certificatul  ne informeaza ce putem construi, care sunt restrictiile si care conditiile, acesta este necesar pentru a cunoaste de la inceput toate servitutile unei constructii, parcele sau alt obiectiv. Sa vedem insa practic cum arata un certificat de urbanism.

Am ales un certificat de urbanism real pentru a arata toate datele furnizate prin acest act informal. Prima pagina a certificatului contine in primul rand informatii privitoare la scopul pentru care este eliberat certificatul. In acest caz este vorba de construirea unei locuinte individuale. Am marcat cu galben sectiunea privitoare la cel care solicita certificatul de urbanism. acesta poate fi proprietarul parcelei sau orice alta persoana fizica/juridica care are interes.
Cu albastru este marcata sectiunea ce contine informatii privind amplasamentul parcelei: adresa si planuri cadastrale (scara 1:500 si 1:2000) parte din anexele certificatului de urbanism. Cu verde este marcata sectiunea informatiilor privind regimul juridic: intravilan/extravilan, suprafete ale parcelei, date privind actele de proprietate si tipul de proprietate, extras de carte funciara si existenta unor constructii pe parcela. Cu rosu este marcata sectiunea informatiilor privitoare la regimul economic: existenta unor constructii si tipul acestora, incadrarea in documentatii de urbanism (in cazul acesta PUG Bucuresti) si tipul de zonificare, functiuni admise, admise cu conditionari sau interzise, si zonarea fiscala.
Pagina a doua a certificatului de urbanism continua cu informatii privind regimul tehnic. Sectiunea marcata cu galben prezinta modul in care se poate construi: se precizeaza incadrarea in zona reglementata prin PUG Bucuresti, regimul de inaltime, retrageri, POT si CUT si posibilitatea de depasire a acestora in anumite conditii, tipul de imprejmuire, parcarea/gararea masinilor, organizarea de santier si scurgerea apelor pluviale. Cu rosu este marcata sectiunea ce ne precizeaza scopul in care poate fi utilizat acest certificat de urbanism. Asa cum este precizat si la regimul tehnic, acest caz este unul particular si va fi nevoie de intocmirea unui PUD (Plan urbanstic de detaliu). Cu albastru sunt marcate unele obligatii ale investitorului, in acest caz adresarea catre autoritatea de mediu si obtinerea unui aviz.
Pagina a treia a certificatului contine, marcat cu albastru, toate avizele, acordurile, taxe si alte proiecte necesare pentru a se elibera autorizatia de construire. Toate acestea formeaza un dosar ce va fi depus ulterior pentru obtinerea autorizatiei de construire. Cu rosu este marcat termenul de valabilitate al certificatului de urbanism.
In pagina patru a certificatului de urbanism este completarea in cazul in care se doreste prelungirea valabilitatii certificatului. Prelungirea se face o singura data. Prelungirea se poate face doar in timpul valabilitatii certificatului, o cerere ulterioara expirarii acestuia nefiind permisa in mod legal si conducand la obligatia de obtinere a unui nou certificat de urbanism. Vin aici cu precizarea ca certificatul contine si planurile cadastrale, planse anexa la scara 1:500 si 1:2000, stampilate de primarie, planse fara de care acesta este incomplet si invalid.

Sfatul meu este ca intotdeauna sa obtineti mai intai certificatul de urbanism. In cazul in care doriti sa cumparati un teren puteti cere un certificat pentru vanzare-cumparare si sa aflati exact ce se poate face pe acel teren. Inainte de a va hotara ce fel de casa vreti, obtineti un certificat si apoi incepeti discutii cu proiectantii de specialitate. Si in cazul unei demolari este obligatoriu emiterea unei certificat pentru demolare. Eu va sugerez sa apelati la un specialist inca de la inceput, acesta cunoscand mult mai bine modul in care se poate obtine un certificat. In mod normal certificatul de urbanism trebuie sa contina aceleasi informatii pentru o parcela sau alt obiectiv de interes, dar practica ne spune ca administratia poate interpreta legea in mod diferit, cateodata existand "greseli" doar din modul de intocmire si analiza a unei zone, nu doar din "influente".

Postarile din categoria Idei practice reprezinta doar explicatii teoretice. Acestea nu sunt solutii pentru o rezolvare a unui proiect real. Pentru a primi cele mai bune solutii, in cazul unei initiative reale, adresati-va unui specialist. In cazul in care doriti consultanta pentru o initiativa reala, puteti folosi pagina de contact.

3 comentarii:

ADRIAN spunea...

Imi permit sa te contrazic. La CU nu trebuie sa prezinti acte de proprietate tocmai pentru ca este un document de informare si care ar putea fi solicitat de oricine, in ideea pe care ai si expus-o - aceea de avedea ce "poate terenul" inainte de a da banii pe el. Dar, desi legea si normele de aplicare spun EXPLICIT ca se interzice a se solicita altceva in afara de, cum ai spus, planurile la 500 si la 2000, formularul tipizat completat si (aici ai uitat) chitanta doveditoare a platii taxei de emitere a CU, la multe primarii se cere inclusiv memoriu de arhitectura sau, cateodata, si ilustrare de tema. Si trebuie sapus ca, acum de cand toate CU din zonele protejate ale Bucurestiului se emit de PMB, acest proces dureaza minim 4 luni desi, din nou, legea stabileste un maxim de 30 de zile pentru emitere!

popescu spunea...

@Adrian...ai dreptate, in mod normal nu trebuie sa prezinti si actele de proprietate, dar eu nu am intalnit primarie care sa accepte fara...in cazul vanzare-cumparare certificatul il scoate vanzatorul/proprietar...am uitat si chitanta, modific :)...am intalnit si eu cazurile stupide cu memoriu simplificat de arhitectura, dar, asa cum spui si tu, este o tampenie...prin aceste cereri suplimentare este "modificat" chiar scopul certificatului, acela de informare, informare prealabila oricarei lucrari...nu am vrut sa precizez nimic despre cele 30 de zile pentru ca nu sunt respectate de foarte multe administratii...oricum de aia am tot spus ca e nevoie sa se discute cu un specialist inca dinaintea obtinerii certificatului...m-am concentrat pe explicatii asupra continutului si nu a modului i care se obtine, mod care este din pacate diferit in functie de administratie si tampenia interpretarii legii

ADRIAN spunea...

am pus la mine niste imagini cadou. inca nu le-am pus pe alea pentru tine si HM :)